Erhverv

Onlinekoncernen Coolshop runder milliardomsætning

Den nordjyske onlinekoncern Coolshop har tjent rekordmange millioner og nået en historisk milepæl. Det viser et netop offentliggjort regnskab.

Jacob Risgaard står i spidsen for onlinekoncernen Coolshop, der har over 300 ansatte. Foto: PR/Coolshop

Der er fart over feltet hos den danske onlinekoncern Coolshop, der i foråret hev Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen ind som medejer og løbende skyder millioner i danske start-ups.

Ifølge et nyt regnskab har selskabet bag onlinekoncernen - Entertainment Trading - tjent rekordmange millioner og samtidig for første gang nogensinde omsat for mere end 1 mia. kr.

I det skæve regnskabsår 2020/2021 omsatte Coolshop for 1,2 mia. kr., mens overskuddet landede på 47 mio. kr. efter skat. Året forinden tjente Coolshop knap 27 mio. kr.

»Udviklingen følger vores plan, og derfor kommer det ikke bag på mig, at vi går frem. Vi har polstret os til nye opkøb og vil fortsat gerne agere som en mindre virksomhed, hvor kunderne kommer igen, og der ikke er langt fra idé til handling,« siger serieinvestor Jacob Risgaard, der står bag Coolshop.

Han erkender, at coronakrisen har været medvirkende til fremgangen, idet flere danskere det seneste år har handlet online. Men samtidig understreger han også, at krisen har været dyr for den nordjyske koncern, der af flere omgange har måttet sende medarbejdere hjem, men på den anden side også var nødsaget til at ansætte flere for at følge med den stigende efterspørgsel.

»Coronakrisen har skabt en unfair konkurrencefordel ift. de fysiske butikker, som har været lukket ned. Derfor jubler jeg heller ikke over, at vi har vundet en kamp mod aktører, som ikke engang kunne stille op i ringen. Det er klart, at vi under coronanedlukningerne havde rigtig mange kunder og god omsætning, men det har også kostet af opskalere virksomheden med lynets hast,« siger Jacob Risgaard.

Fremadrettet forventer han, at de »de fine takter« på toplinjen forsætter, men ifølge Coolshop-ejeren er det ikke her, at virksomheden ligger sit fokus.

»Vi står ikke op om morgenen for at kigge på toplinjen. Vi er drevet af at skabe arbejdspladser og en god, solid bundlinje, og det vil vi fortsat være fremover. Hvis vi bare slår det seneste regnskab med én krone, så er jeg tilfreds. Jeg håber, at det lykkes, men hvis ikke det gør, så er det, fordi vi har investeret endnu mere, og det vil også være rigtig fint,« siger Jacob Risgaard, der dog ikke ønsker at sætte konkrete tal på forventningerne til hverken top- eller bundlinje i indeværende regnskabsperiode.

Som følge af fremgangen har selskabet bag Coolshop for nyligt oprettet et datterselskab, der skal sikre bedre struktur over de selskaber, som onlinekoncernen allerede har investeret i.

En stor del af investeringerne stammer fra DR-programmet ”Løvens Hule”, hvor Risgaard de seneste to sæsoner har investeret i mere end 10 selskaber.

Coolshops seneste investering skete dog udenfor programmet. Tirsdag fortalte iværksætter-parret Ann-Louise Christine Aasted og Morten Grabowski Kjær nemlig, at de har solgt 45 pct. af børnetøjsselskabet Luksusbaby til serieinvestorerne Anders Holch Povlsen, Jacob Risgaard, Mark Nielsen og Jan Lehrmann.

Entertainment Tradings egenkapital lød i 2020/2021 på knap 100 mio. kr.

Læs også