Erhverv

Jysk-familiens møbelproducent stormer frem: Millionoverskud vokser med 60 pct.

Den danske møbelproducent Actona Group, der indgår i Lars Larsen Group, øgede omsætningen med 500 mio. kr. i coronaåret. En ny strategiplan lægger op til, at salget skal fordobles på kort tid.

Artiklens øverste billede
Møbelkoncernen Actona har hovedsæde i Holstebro samt egne fabrikker i Kina og Ukraine. Arkivfoto: Benjamin Nørskov.

Efter et rekordår, hvor overskuddet trods pandemien er vokset med mere end 60 pct., skrues der yderligere op for ambitionerne i Danmarks største møbelkoncern. Omsætningen skal fordobles frem mod 2025, og indtjeningen skal øges betydeligt.

Actona Group A/S, der ejes af familiekoncernen Lars Larsen Group, har endnu ikke offentliggjort regnskab for det forskudte år 2020/21, men er onsdag morgen klar med første nøgletal.

De viser en vækst i omsætningen på 30 pct, så den nåede 2,43 mia. kr. Årsresultatet voksede med mere end 100 mio. kr. – 60 pct. - og endte på 268 mio. kr.

Koncernen har også netop lagt en ny vækststrategi med finansielle mål. De indebærer, at omsætningen i 2025 skal være 4 mia. kr. og en bundlinje på omkring 500 mio. kr.

»Det tog os 40 år at nå de 2 mia., men vi er overbeviste om, at det kan lykkes at nå de 4 mia. i 2025. Det er et ambitiøst mål, men vi er del af en stærk koncern med vækst som en kerneværdi og et stærkt finansielt beredskab,« siger adm. direktør Jimmi Mortensen og fortsætter:

»Det gør os i stand til at udnytte de muligheder, der opstår. Vi ser fortsat et turbulent men stærkt marked, hvor vi skal vinde yderlige markedsandele og være del af branchens konsolidering.«

Jimmi Mortensen blev først på året ny chef for Actona - med hovedsæde i Holstebro samt egne fabrikker i Ukraine og Kina. Han var tidligere koncernchef for Flügger, men skiftede til Actona, hvor han afløste Torben Villadsen, der efter tæt ved 25 år i selskabet ønskede at fratræde.

Actona Group er leverandør af møbler til engroskunder i den globale detail- og onlinehandel. Netop under coronakrisen er især onlinesalget af møbler steget på mange markeder.

»Vi er en global virksomhed, som opererer på mere end 80 markeder, der alle har været præget forskelligt af pandemien. Med en stærk holdindsats har vi formået at balancere imellem udbud og efterspørgsel, så vi har kunnet holde fart i væksten. Markedet er dynamisk og under forandring. Særligt vores salg til onlinekunder er vokset med 70 pct.,« siger Jimmi Mortensen.

Han erkender, at aktuelt er der et stort pres på forsyningskæderne med bl.a. stigende omkostninger til råvarer og fragt samt kapacitetsudfordringer i den globale produktion og logistik. Det kan præge regnskabet for det igangværende år, 2021/22.

Jimmi Mortensen er ny adm. direktør i møbelselskabet Actona. Arkivfoto.

»Udover de udfordringer der rammer alle i erhvervslivet, kommer vi i vores sektor fra et historisk højt salgsniveau, som vi ikke forventer på samme niveau. I markedet er der desuden kraftigt stigende råvarepriser men også forbrugerpriser, så vi sigter efter samme niveau for indtjeningen som det vi kom fra. Det er sværere at spå om omsætningen i vores forskellige salgskanaler,« mener Jimmi Mortensen.

Mens andre producenter af forbrugsgoder har valgt at supplere engrossalget med også egen afsætning direkte til forbrugerne, holder Actona fast i udelukkende at være leverandør til andre, der sælger møblerne. Blandt kunderne er også andre selskaber under Lars Larsen Group – herunder Jysk med over 3.000 butikker i 50 lande.

Jimmi Mortensen fastslår dog, at kundegruppen er bred og langt størstedelen findes udenfor Lars Larsen Group - med fokus på især markederne i Asien og Europa.

Actonas 2025-strategi er både at vokse inden for den traditionelle engros-afsætning, øge salget til onlinekunder samt blive større inden for polstermøbler. Jimmi Mortensen fastslår, at ambitionen er at tage del i »konsolideringen i det marked«, hvor Actona allerede også selv har produktion.

Dermed underforstået, at der kan ske opkøb eller andre tiltag. Lars Larsen Group har også klart tilkendegivet et ønske om at udvide aktiviteterne yderligere, og familiekoncernen overtog tidligere på året bl.a. det danske møbelselskab Sofacompany.

I kraft af det ekstraordinære år får de ca. 300 danske medarbejdere i Actona en bonus på op til 24.000 kroner pr. medarbejder, mens der er andre bonusprogrammer for selskabets ansatte i Ukraine og Kina.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.