Ikea Danmark fortsætter historisk høj omsætning
Den danske del af Ikea havde i regnskabsåret 2020/21 et overskud på knap 350 mio kr. og fastholder samtidig en historisk høj omsætning.
Danskerne er vilde med svenske træmøbler og kødboller. Det står igen klart i Ikea Danmarks nye regnskab.
For andet år i streg lander årsresultatet på knap 350 mio. kr. i overskud efter skat. Samtidig stiger omsætningen til lige under 5 mia. kr. i regnskabsåret 2020/21. Det er en stigning med knap 100 mio. kr. i forhold til året før.
Dermed fortsætter omsætningen med at stige støt år for år.
Egenkapitalen, der i dette regnskabsår lander på 1,2 mia. kr., er stort set uændret i forhold året før.
I regnskabet skriver Ikeas ledelse, at resultatet efter skat »anses for at være tilfredsstillende,« og møbelgigantens danske afdeling forventer samtidig en omsætningsvækst i indeværende regnskabsår på 1-1,5 pct., så omsætningen bliver på omkring 5 mia. kr. med et resultat efter skat i størrelsesordenen 325-335 mio. kr.
Nøgletal fra Ikea A/S’ regnskab:
I kr. | 2020/21 | 2019/20 | 2018/19 |
Omsætning | 4,94 mia. | 4,84 mia. | 4,69 mia. |
Årsresultat | 347,8 mio. | 349,3 mio. | 316,3 mio. |
Egenkapital | 1,22 mia. | 1,22 mia. | 1,18 mia. |
Ikea A/S er en del af moderkoncernen Ingka Group, der driver varehuse i 30 lande under en franchiseaftale med Inter Ikea Systems B.V., som er den globale Ikea-franchisegiver.
I Danmark drives varehuse i henholdsvis Gentofte, Taastrup, Odense, Aarhus og Aalborg, mens Ikea også sælger sine kendte møbler og boligtilbehør online.
Ikea har ligesom resten af detailbranchen været ramt af gentagende tvangslukninger i løbet af de to seneste år. Derfor har Ikea brugt tiden på at styrke salget online ved at øge investeringer i digitale løsninger og bæredygtighed. Det fortalte Johan Laurell, der er landechef for Ikea, i 2020 til Finans.
»Vi har gennem flere år været på en digital rejse og skruet yderligere op for onlinesalget i år. Den del af forretningen er virkelig accelereret, siden coronasmitten ramte Danmark. Onlinesalget steg med 57 pct. (i 2020, red.),« siger Johan Laurell.
Under corona har den digitale vækst været særlig højt i løsninger, hvor forbrugerne bestiller varerne online og afhenter dem pakket. I den forbindelse har Ikea Danmark etableret lokationer 50 andre steder i landet, hvor forbrugere kan afhente deres varer.
Finans kunne før nytår berette, at varslinger om prisstigninger hos den svenske møbelgigant nu også ville ramme de danske varehuse som følge af forsyningskrisen.
»Globalt handler det om en prisstigning på ca. 9 pct. i gennemsnit med variationer på tværs af sortimentet og fra marked til marked. Prisjusteringen lokalt påvirkes ikke kun af råmaterialerne, men også af driftsomkostninger og omkostninger til transport på land/til søs og logistik generelt,« sagde en talsperson fra Ikea Danmark i en kommentar i den forbindelse uden at uddybe, hvor høj den præcise prisstigning bliver i Danmark.