Erhverv

Topchef i bilbranchen: »Det bliver på alle måder et spændende - og uforudsigeligt år«

I Bayern AutoGroup, som er Danmarks største forhandler af BMW målt på antal forhandlere, var 2021 et skelsættende år, hvor man fordoblede resultatet på bundlinjen. Men trods gode resultater stirrer de og branchen allerede nu ind i en helt ny tid som følge af forsyningskrise, krigen i Ukraine og en enorm efterspørgsel efter elbiler.

Artiklens øverste billede
Søren Vinderslev har været administrerende direktør i Bayern AutoGroup siden 2017. Pressefoto.

Det går stærkt i bilbranchen. Faktisk »flyver tiden afsted,« som Søren Vinderslev udtrykker det. Han er adm. direktør i Bayern AutoGroup, Danmarks største BMW-forhandler målt på antal forhandlere, og har leveret et forrygende regnskab for 2021, hvor resultatet på bundlinjen er mere end fordoblet siden 2020.

Bayern AutoGroup er en del af NCG Retail, som gennem selskaberne British Motor Group og Terminalen også forhandler Jaguar, Landrover, Hyundai og brugte biler, og her er tendensen den samme. Gruppen leverede samlet et resultat på 127 mio. kr. i 2021. Til sammenligning var resultatet for 2020 ca. 31 mio.

Søren Vinderslev er dog klar over, at 2022 formentlig ikke bliver i samme kategori.

»Sidste år slog vi seks’ere på alle områder. Vi lykkedes med alting. I år vil vi opleve udfordringer og usikkerheder, og det er klart, at udviklingen mister fart, når der er usikkerhed. Usikkerhed kan have mange ansigter. Det kan være krigen i Ukraine, det kan være leveringsudfordringer, stigende priser osv. Alle de ting gør det naturligvis ikke nemmere. Det bliver svært at gentage niveauet fra sidste år,« siger han.

Mens 2021 var præget af mikrochip-mangel i bilbranchen som følge af coronapandemien, har 2022 været overskygget af krigen i Ukraine. Det har store konsekvenser for bilbranchen, da Ukraine er en af branchens betydelige underleverandører af især ledningsnet - den komponent der binder al bilens elektronik sammen. Og det kan selvsagt mærkes, forklarer Søren Vinderslev.

»Ledningsnettet er en showstopper for produktionen. Der bliver selvfølgelig både produceret ledningsnet og biler hver dag, men det er under normal kapacitet. Og når forbrugerne så efterspørger dine varer, vil der opstå ventetider,« siger han.

Og mens branchen står i en brydningstid, med udfordringer den knap kunne forestille sig for blot måneder siden, er der samtidig en anden markant udvikling under opsejling.

Lige nu er 51 pct. af de bestilte biler i Bayern AutoGroup nemlig rene el-biler og 36 pct. er plug-in-hybrider. På samme tidspunkt sidste år var de tilsvarende tal henholdsvis 4 pct. og 68 pct.

Alt imens er de tilsvarende tal for benzin- og dieselbiler skrumpet fra 28 pct. sidste år til 13 pct. i år. Det skyldes, ifølge Søren Vinderslev, at forbrugeren for alvor har turde stole på elbil-teknologien alt imens initiativer som delvis afgiftsfratagelse er blevet taget godt imod.

»Kunderne har virkelig taget teknologien til sig. Til forskel fra tidligere, hvor mange private kunder fik biler finansieret eller leaset, så committer de sig nu. De køber dem nu. Kunderne er modnet meget det sidste år, det er der ingen tvivl om,« siger han.

Tallene fra Bayern AutoGroup stemmer overens med de erfaringer, som resten af branchen også gør sig. Danske Bilimportører offentliggjorde søndag nye tal for, hvor mange elbiler, der er indregistret i Danmark.

Det tal er mere end fordoblet siden sidste år, og Søren Vinderslev forventer, at interessen blot fortsætter - også på den anden side af de udfordringer, som branchen befinder sig i i dag.

»Teknologien udvikles med svimlende hastighed, og forbrugernes forventninger stiger med samme hastighed. I år bliver på alle måder et spændende år og uforudsigeligt år,« siger han.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.