Erhverv

Underbemanding i Københavns Lufthavn skaber kø og klager

Københavns Lufthavn i Kastrup mangler fortsat personale. Sådan vil det formentlig se ud indtil sommerferien.

Artiklens øverste billede
Store Bededagsferien har været særlig travl i Københavns Lufthavn, og det har forårsaget massive køer. Foto: Mogens Flindt/Arkiv

Der er i disse dage lange ventetider i Københavns Lufthavn i Kastrup. Det betyder, at man skal møde op i god tid - og måske bedre tid end man er vant til - hvis man skal ud at rejse.

En kombination af danskernes opsparede rejselyst og underbemanding i lufthavnens security-afdeling har gjort bededagsferien særlig travl, forklarer kommunikations- og pressechef for Københavns Lufthavne, Lise Agerley Kürstein.

Manglen på personale er et efterskælv fra coronakrisen, under hvilken lufthavnen så sig nødsaget til at afskedige »rigtig mange medarbejdere,« forklarer hun:

»Det seneste halve år er vi gået i gang med at rekruttere igen, og det er en proces. Rejselysten er heldigvis tilbage, men vi kan ikke helt følge med, når der er spidsbelastede perioder.«

Også søndag er der tryk på med i alt 78.000 passagerer, som skal gennem lufthavnen. Omtrent 31.000 af dem er udrejsende, oplyser lufthavnen.

»Det ser desværre ikke særlig godt ud fra klokken 12. Vi vil sandsynligvis have en del kø, da det er en stor rejsedag i forhold til den kapacitet, vi har lige nu,« siger Lise Agerley Kürstein.

Men det er ikke mangel på rettidig omhu fra lufthavnens side, der er skyld i problemet, mener hun. Det skyldes i stedet, at det tager fire måneder at uddanne personale til at arbejde i sikkerhedsafdelingen, og at al personale skal godkendes af Rigspolitiet, hvilket kan sinke processen yderligere:

»Vi ved jo godt, at folk rejser i bededagsferien, men sådan noget som sikkerhed kan ikke forkortes.«

Københavns Lufthavn opfordrer derfor fortsat kunderne til at møde op i god tid. Det betyder nærmere bestemt, at man - som tommelfingerregel - dukker op i lufthavnen to timer inden flyveture inden for EU og tre timer inden, hvis man skal uden af EU.

Sådan vil billedet efter alt at dømme se ud i travle perioder indtil sommerferien, hvor Københavns Lufthavn forventer at have indkørt, uddannet og fået sikkerhedsgodkendt over 400 nye medarbejdere - mange af dem til security.

Også mange af flyselskaberne mangler for øjeblikket personale, hvorfor køer også kan opstå ved check-in, forklarer Lise Agerley Kürstein.

Når man ikke sit fly, kan man klage til Københavns Lufthavn og søge om kompensation. Lufthavnen vil afgøre, om klagen er berettiget, og i så fald om det er lufthavnen eller flyselskabet, der skal kompensere kunden.

Mandag eller tirsdag næste uge vil lufthavnen have tal på, hvor mange passagerer ikke nåede deres fly i bededagsferien. Indtil videre har den fået otte klager, men kan ikke sige, om de alle er fra kunder, der ikke har nået deres fly på grund af længere ventetider.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.