Erhverv

Trods rekordår taber Mærsk markedsandele: »Det kommer til at blive et blodbad«

Højere fragtpriser giver rekordindtjening, men konkurrenterne stjæler kunderne. Mærsks nye strategi kan blive et problem, mener analytiker.

Artiklens øverste billede
Topchef Søren Schou præsenterede onsdag et fremragende halvårsregnskab fra A.P. Møller-Mærsk. Rederiet forventer et rekordresultat i tredje kvartal, en afmatning i fjerde kvartal og et samlet rekordregnskab for året. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

A.P. Møller-Mærsk taber markedsandele til sine konkurrenter på containertransport til søs. Danmarks største virksomhed har siden 2019 afgivet lukrative lunser, og tabet er fortsat i andet kvartal i år.

Her er verdensmarkedet faldet med omkring 2 pct., mens A.P. Møller-Mærsks fragtmængder er gået hele 7 pct. ned. Den udvikling har stået på over nogle år og er en medvirkende årsag til, at det schweiziske containerrederi MSC nu kan kalde sig verdens største i stedet for Mærsk.

Et større strategiskift på Esplanaden bærer noget af forklaringen, lyder vurderingen fra Bjørn Vang Jensen, Vice President i Sea-Intelligence, der laver analyser og tilbyder rådgivning indenfor shipping.

Strategien lyder, at det er vigtigere at udvide forretningen med længere kontrakter på de eksisterende kunder og sælge logistikydelser til lands, end det er at løbe efter den sidste kunde på havet.

Det er gjort muligt af et exceptionelt godt marked, hvor fragtpriserne er eksploderet som følge af flaskehalse i havnene, kaos i forsyningskæderne og nedlukninger under corona-pandemien. Men det er en kæmpe udfordring, når de globale fragtmarkeder normaliseres, og fragtpriserne igen falder.

»Når selv Mærsk åbent begynder at tale om faldende volumener, så står det virkelig galt til. Jeg tror, at Mærsk forbereder aktionærerne på, at det godt kan være, at Q4 også bliver et rekordresultat, men derefter kommer forhandlingerne i januar. Min overbevisning er, at det kommer til at blive et blodbad,« siger Bjørn Vang Jensen.

Ifølge Sea-Intelligence har Mærsk tabt markedsandele på sin søfart stort set siden 2019, således at den danske rederigigant de seneste tre år har tabt 1,5 procentpoint og nu sidder på 14,2 pct. af verdensmarkedet.

Det sker, selvom Mærsk i sit halvårsregnskab netop illustrerede den stærke indtjeningsevne ved at fremvise et overskud for andet kvartal alene på 63 mia. kr.

Bjørn Vang Jensen har fulgt shippingmarkedet i en årrække og har forhandlet kontrakter for nogle af rederiernes kunder.

»Mærsk har af en eller anden grund meldt ud for et års tid siden, da de var ved at blive overhalet som verdens nummer ét, at de ikke havde et mål om at være nummer ét, men nærmere at være de mest profitable. Det er et nobelt mål, men det betyder også, at man melder sig ud af en del af markedet,« siger Bjørn Vang Jensen.

På pressemødet i forbindelse med halvårsregnskabet fortalte Søren Skou, at man endnu ikke oplever en stor vilje fra kunderne til at genforhandle langtidskontrakterne i håb om bedre priser.

Den oplevelse deler Bjørn Vang Jensen ikke. Han oplever tværtimod, at der er stor tørst efter lavere rater. Og hvis volumenerne og fragtraterne i spotmarkedet fortsat falder, og der igen bliver plads på skibene, kan strategien komme til at give bagslag, vurderer han.

»Der er jo indtrykket af, at der ikke er noget, der kan gøre ondt på Mærsk i øjeblikket. De giver indtrykket af, at de er pansrede imod udviklingen på markedet, men det passer ikke.«

Derfor spår Bjørn Vang Jensen, at det kan blive hårde forhandlinger for Mærsk, når nye kontrakter skal tegnes i det kommende år, når flere af kunderne har oplevet, at det har været dyrere og sværere at få plads på skibene, med mindre man køber den samlede pakke.

70 pct. af Mærsks kontrakter er langtidskontrakter. Logistikforretningen, som går ud på at tilbyde kunderne et samlet supply chain-produkt fra fabrik til forbruger, oplevede en salgsvækst på knap 60 pct. i andet kvartal af 2022 sammenlignet med samme periode sidste år.

Det var en rolle, som speditører ellers har udfyldt, og når de får flere valgmuligheder, når den globale kapacitet igen stiger, har Bjørn Vang Jensen ikke meget tillid til, at der vil være loyalitet til Mærsk fra kunderne.

»Er de vokset, fordi de har et overlegent produkt, eller fordi kunderne ikke har noget valg? Jeg har hjulpet flere kunder med at forhandle. Der har jeg oplevet igen og igen, at mange har købt supply chain services hos Mærsk, fordi de ikke har haft noget alternativ,« siger Bjørn Vang Jensen.

Søren Skou, adm. direktør i Mærsk, omtalte selv de globale faldende volumener på pressemødet i forbindelse med præsentationen af det halvårsregnskab, der fulgte en dag efter en historisk opjustering fra Mærsk.

Her fortalte han tilhørerne, at Mærsk forventer »stiv modvind makroøkonomisk« fra den stigende inflation og et faldende forbrug.

»Vi kan se tydeligt i vores tal i Europa, at volumen er svagt faldende, mens import i Europa er på niveau med, hvad det var før pandemien. Det betyder jo, at vi har misset tre års normal vækst i import, som typisk vokser med 2-3 pct. om året,« sagde han.

Men det er ikke kun på de europæiske ruter, at Mærsk har faldende volumener. Opgørelsen fra Mærsks halvårsregnskab viser, at Mærsk har oplevet en volumennedgang på mellem 7,1 og 7,8 pct. på samtlige ruter.

Det er på trods af, at Mærsk i sin årsrapport fra februar skrev, at man forventede, at shipping-forretningen i år ville vokse med markedet. En forventning, som de dog behæftede med den store usikkerhed i flaskehalse og forstyrrelser på ruterne.

Det mål har de altså ikke nået. Halvårsregnskabet for 2022 viser ellers, at Mærsk har haft 4 pct. mere plads på skibene sammenlignet med sidste år.

Det er dog ikke noget, der tegner til et betydeligt problem for Mærsk, mener Lars Jensen, der er adm. direktør i Vespucci Maritime, hvor han følger shippingbranchen tæt.

»Man kan sige, at de ikke har fulgt deres mål om at følge markedet i det her kvartal, men det kan være svært at ramme præcist måned for måned. Der er en lille diskrepans, men jeg ser det ikke som noget af stor betydning,« siger han.

I en tid hvor markedet er ekstremt gunstigt, er det så ikke problematisk, at Mærsk fortsat taber markedsandele? De har jo kapaciteten til at oppe deres volumener, viser halvårsregnskabet?

»Det er ikke nødvendigvis problematisk i sig selv, at man taber markedsandele. Industrien var i mange år tabsgivende, fordi alle rederier havde en strategi om at øge markedsandele, hvilket førte til konstant overkapacitet og meget lave fragtrater. At nogle rederier, deriblandt Mærsk, vælger et mål om ikke at øge markedsandele, men i stedet fokuserer på profitabilitet er et sundhedstegn,« siger Lars Jensen.

Finans har bedt om en kommentar fra Mærsk til de faldende volumener. Rederiet bekræfter, at man har oplevet et andelstab på søfragt, men at det hører med til historien, at logistik til lands er vundet frem. Derudover har rederiet ingen kommentarer.

Mio. dollars Q2 2022 Q2 2021
Omsætning 21.650 14.230
EBITDA 10.327 5.064
EBIT 8.988 4.084
Resultat før skat 8.785 3.898
Resultat efter skat 8.621 3.746

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.