Erhverv

Her gemmes strømmen som brint

Vindmøllestrøm bliver til brint, der kan drive biler, busser og arbejdskøretøjer.

Artiklens øverste billede
I dag udnytter H2 Logic strøm til at udvikle brint, der bruges som brændstof i brintbiler. I bilen omdanner en brændselscelle brinten til strøm og vand.

Vindmøllestrøm kan ikke gemmes, men skal bruges her og nu.

Det er som udgangspunkt rigtigt, men hos firmaet H2 Logic i Herning har man et lidt anden opfattelse af sagen. Firmaet har i godt 10 år udviklet og opstillet brinttankstationer i både Danmark og andre europæiske lande.

Toyota har valgt Danmark som et af landene til introduktionen af sin nye brintbil, fordi det vil være muligt at køre på tværs af landet på brint.

Mikael Sloth, udviklingschef hos H2 Logic

Udgangspunktet kan være vedvarende energi, som vindmøllestrøm der omdannes til brint. Fra tankstationerne kan brintes fyldes på personbiler, lastbiler, busser og forskellige arbejdskøretøjer. En brændselscelle i køretøjet omdanner brinten til strøm, der igen driver brintbilen med vand som det eneste overskudsstof.

Kort fortalt handler det om at omdanne billig vindmøllestrøm til et mere værdifuldt produkt, påpeger Mikael Sloth, der er medstifter og udviklingschef hos H2 Logic, der i dag beskæftiger 38 mennesker.

Firmaet har nu 4 brintstationer i Danmark, men i løbet af 2015 vil tallet nå op på 11. Se udbygningskort her.

»Dermed er det muligt at køre på tværs i Danmark uden risiko for at løbe tør for brint. Det er en af grundene til, at Toyota har valgt at introducere sin nye brintbil på det danske marked,« fortæller Mikael Sloth.

Han oplyser, at firmaet også har opstillet brinttankstationer i Norge, Sverige, Finland, Belgien, Tyskland og Storbritannien. Firmaet havde i 2013 en markedsandel på 40 pct. af alle nye brinttankstationer i Europa.

Men lige her og nu er det ikke tiden til at tage skridtet videre til at oplagre brint i stor stil, og så senere omdanne brinten til strøm for at dække behovet under spidsbelastning.

»Det vil stadig være en for dyr løsning, og vi skal nok hen på den anden side af 2020-2025, før det bliver aktuelt. Danmark har en målsætning om, at 50 pct. af energiforbruget i 2020 skal komme fra vedvarende energi, og fra 2035 skal det være 100 pct. Derfor vil udviklingen gå den vej. Det betyder også, at man allerede er i gang med at udvikle teknikken for at kunne gennemføre en udbygning af om omstilling til vedvarende energi,« siger Mikael Sloth.

Han henviser til Japan, hvor brintbiler netop skal indgå som et reservelager af strøm i tider med spidsbelastning.

»Derfor er de nye brintbiler fra bl.a. Toyota og Honda udviklet, så de kan afgive strøm til det offentlige elnet,« forklarer Mikael Sloth.

H2 Logic har i dag ikke mulighed for at opstille vindmøller ved sine brinttankstationer.

»Det ville vi i princippet gerne. Men der er ikke ret mange mennesker, der har lyst til at bo op af en vindmølle, og tankstationerne findes i byerne, for vi også har den største trafik. Derfor køber vi i dag strøm og CO2-certifikater,« forklarer Mikael Sloth.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.