Erhverv

Den brugte familiebil bliver billigere

Mange firmabiler er på vej ud på brugtmarkedet. Længere leasingperioder kan spare firmaerne penge.

Artiklens øverste billede
Et stort antal firmabiler er på vej ud på brugtmarkedet, og det gør det lidt billigere at få fingre i en brugt familiebil.

Det er blevet billigere for familierne at købe den typiske familiebil som brugt. Et større udbud af biler skubber nu priserne nedad, og den udvikles ventes at fortsætte ind i 2015.

Jan Lang, der er markedsanalytiker for bilhandelspladsen Bilbasen.dk, har regnet lidt på udviklingen i brugtbilmarkedet over de seneste måneder.

Siden 1. september er udbuddet af brugte biler i segmenterne C, D og E vokset med 4,2 pct. De tre segmenterne kendetegnes af biler som Ford Focus, Wolkswagen Passat og Renault Grand Scenic. Den sidste er en MPV, mens de to første især er populære hos børnefamilierne som stationscars.

»Det større udbud har betydet, at prisfaldet i de tre klasser har været på 0,7 pct. Det lyder måske ikke af så meget. Men der er tale om et prisfald på én måned, og når det drejer sig om biler til 250.000-350.000 kr., så betyder det noget samlet set,« siger Jan Lang.

»Dermed er det blevet mere fordelagtig for familien Danmark at anskaffe en af de brugte familiebiler. Gennem de seneste  to år har vi faktisk set stigende brugtpriser på familiebilerne, men nu begynder det at vende, og det vil fortsætte også ind i 2015. Det skyldes også, at forhandlerne er blevet gode til at reagere på forandringer i markedet. De sørger simpelthen for hele tiden at have attraktive priser,« tilføjer Jan Lang.

Både for virksomhederne og for brugerne af firmabilerne giver det god mening at lade leasingaftaler løbere længere end 36 måneder.

Christian Høgh-Rasmussen, kommerciel direktør hos ALD Automotive

Der er dog også undtagelser fra reglerne. Biler som Volkswagen Passat og Ford Mondeo er meget eftertragtede som brugte, og derfor vil de i mindre omfang følge det prisfald, der nu kan ventes.

»De to modeller har nærmest ikonstatus, fordi de er så efterspurgte. Samtidig er de nye modeller, der nu er på vej ud til forhandlerne, blevet lidt dyrere,« forklarer Jan Lang.

Det større udbud af brugte biler skyldes bl.a., at et stort antal brugte firmabiler fra 2010 og 2011 nu kører ud på brugtmarkedet. Det hænger sammen med, at virksomhederne er begyndt at indgå leasingkontrakter, der er længere end de 36 måneder, der traditionelt har været standarden.

»Vi kan se, at der faktisk kommer mange 2010-modeller tilbage nu. Det skyldes, at vi dengang indgik mange leasingaftaler over 48 måneder, og i øjeblikket er den gennemsnitlige leasingaftale på 42 måneder,« fortæller Christian Høgh-Rasmussen. Han er kommerciel direktør hos ALD Automotive, der er en af de største aktører på det danske leasingmarked.

ALD Automotive administrerer 1 mio. firmabiler i 37 lande. Den danske afdeling opererer med cirka 19.000 firmabiler. ALD Automotive er ejet af den franske bank Société Générale.

Længere leasingperioder er blevet mere attraktive for virksomhederne som følge af omlægningerne vedrørende registreringsafgiften for leasingbilerne. For de første 3 måneder betales en registreringsafgift på 2 pct. Fra 4 til 36 måneder er afgiften 1 pct. og fra måned 37 falder afgiften til 0,5 pct.

Dermed er det blevet mere attraktivt at lade aftalen løbe længere end de 36 måneder.

Set fra firmaets side betyder det, at den samlede månedlige driftsomkostning vil falde 700-800 kr. per måned ved at vælge 48 måneder frem for 36 måneder, når det drejer sig om typiske firmabiler som Opel Insignia, Skoda Octavia, Audi A4 og Ford Mondeo.

»Det er beregnet ud fra bilens pris uden ekstraudstyr. Hvis bilen købes med ekstraudstyr, kan besparelsen måske løbe op i 1.000 kr. om måneden. Derfor rådgiver vi mange af vore kunder til at vælge 48 måneder i stedet for de 36 måneder, der har været standarden. Firmaerne vil kunne tilbyde medarbejderne nogle attraktive biler og samtidig imødekomme økonomidirektørens fokus på faste omkostninger,« forklarer Christian Høgh-Rasmussen.

Samtidig kan der med baggrund i de seneste skatteregler også være en økonomisk fordel for brugeren af firmabilen.

»Hvis brugeren eksempelvis beskattes af en bil til 350.000 kr., vil hans månedlige beskatning falde cirka 1.800 kr., når bilen når ud over de 36 måneder. Derfor giver en længere leasingperiode ikke kun mening for firmaet, men også for brugerne,« tilføjer Christian Høgh-Rasmussen.

Han fortæller, at ALD Automoive bl.a. får nogle meget attraktive Ford Mondeo og Ford S-Max-modeller tilbage nu. Det er biler, der så enten kan ryge ud på brugtmarkedet eller blive reeksporteret. I alt får ALD Automotive omkring 2.500 biler tilbage i årets sidste måneder. Det hænger sammen med de gamle regler, der gjorde det attraktivt at anskaffe firmabiler i december

»Tilbage i 2010 havde Ford nogle meget attraktive tilbud på disse biler. Det er typisk biler med en toliters dieselmotor og meget udstyr. De vil være meget efterspurgte blandt familierne, der i disse år køber en ny mikro- eller minibil og så køber familiebilen brugt,« siger Christian Høgh-Rasmussen.

Blandt de firmabiler, som ALD Automotive nu får tilbage, er også Citroën C5 og C4 Grand Picasso, Opel Insignia, Audi A4 og A3 Sportback, VW Passat, Mercedes C-klasse og Renault Grand Scenic.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.