Privatøkonomi

Hver 7. privatbil er nu leaset

Forbrugerne vil kende udgifterne. Derfor er privatleasing fordoblet på et år.

Artiklens øverste billede
15 pct. af privatkøbernes biler er nu leaset.

»Man plejer at sige, at man først kender prisen på en bil, når man er kommet af med den. Men sådan er det ikke med privatleasing. Her kender man på forhånd udgifterne, og man slipper for de uforudsete udgifter. Forbrugerne vil have sikkerhed.«

Sådan forklarer Johan Juul-Jensen, der er forbrugerøkonom hos Nykredit, at privatleasing på kun et år er blevet mere end fordoblet. Nu er mere end hver 7. af privatkøbernes bil leaset.

Ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik udgjorde privatleasing i oktober 15 pct. af de private bilkøb. Det tilsvarende tal for 2013 var kun 6 pct.

Dermed er privatleasing også med til at trække bilsalget mod rekord for fjerde år i træk. Ifølge Danmarks Statistik er der i årets første 10 måneder solgt 157.978 biler. Det er godt 7.000 biler flere end for samme periode i rekordåret 2013.

Det samlede bilsalg i oktober endte på 16.300 biler, og af dem var 39 pct. leaset. Det svarer til en stigning på 35 pct. i forhold til året før. Det skyldes, at virksomhedernes biler stort set alle er leaset. I oktober drejede det sig om 79 pct., men det tilsvarende tal for 2013 var 73 pct.

»Virksomhederne har tradition for at lease bilerne, men det er interessant, at privatleasing vinder så meget frem,« siger Johan Juul-Jensen.

Antallet af privatleasede biler i oktober 2013 og oktober 2014

I oktober tegnede de private bilkøbere sig for 8.681 af de solgte biler. Heraf var 1.575 leaset.

Johan Juul-Jensen forklarer især stigningen i privatleasing med, at bilimportørerne har været gode til at give bilisterne det, de vil have.

»Vi har set nogle meget skarpe priser på privatleasing med lave engangsydelser og lave månedlige ydelser, fordi importørerne har været gode til at forhandle priser med bilproducenterne. Derfor kan det være meget fordelagtig at lease især de lidt større biler. Men der har også været gode tilbud på mindre biler,« forklarer Johan Juul-Jensen.

»Men det vigtigste for forbrugerne er, at de kender udgifterne og ved, at de ikke løber løbsk,« tilføjer Johan Juul-Jensen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.