Bornholms nye ureventyr har fuld fart på
Ægteparret Marie og Martin Heidemand har på lidt over et år skabt en millionforretning, der snart skal sprænge hul på mange flere markeder.
Som et puslespil, hvor alle brikker passer sammen og ikke kan fungere uden hinanden, er Marie og Martin Heidemand.
Uden Marie var urfirmaet Nexo Denmark Watches en vildfarende dartpil uden chance for at ramme skiven, fordi Martin, der altid får skøre idéer, han burde holde sig fra og aldrig kan sige nej til noget nyt, har brug for en, som kan holde ham i ørerne.
Til gengæld kunne firmaet ikke undvære hans sans for det gode design, evne til at støve nye kunder op og ukuelige gåpåmod.
Sammen har det 35-årige ægtepar grundlagt den bornholmske ursucces Nexo Denmark Watches, der på lidt over et år har prikket hul på det danske marked med over 80 forhandlere og en omsætning, der ventes at runde to millioner kroner.
»Det går sgu egentlig meget godt,« siger Martin Heidemand fra en telefon på Bornholm, nærmere bestemt Nexø, der er centrum for ægteparrets liv.
Nexo Denmark Watches gik i luften sidste september med ure, der er tegnet af Marie og Martin Heidemand og produceret i Kina med japanske urværker og EU-glas. Mantraet bag urene er dansk, stilrent design og høj kvalitet til en pris, som alle har råd til.
Det går sgu egentlig meget godt.
At det blev ure, som ægteparret kastede sig over, er ganske tilfældigt. De har tidligere solgt crocs-sko, tog så en pause inden de igen besluttede sig for at prøve kræfter med iværksætteri.
En kollega fra den brandstation, som Martin Heidemand stadig arbejder på, investerede 10.000 kr. i ægteparrets idé om at købe Monol-ure, som ingen på Bornholm havde set før, men viste sig at sælge ganske fortrinligt, og fra da af gik det stærkt.
Parret besluttede sig for at droppe Monol-urene og banke sit eget brand op fra bunden, de kastede alt på gulvet – men har aldrig fortrudt det.
»Det har været sindssygt svært. Bare det at få folk til at kende vores navn var en kunst i sig selv, så alle de penge, vi har tjent, har vi brugt på markedsføring. Men de har været godt givet ud, og efterhånden er rigtig mange danskere blevet klar over, hvem vi er,« siger Martin Heidemand.
Parrets første kollektion kom til verden, efter at Martin Heidemand havde sat sig ned med en blyant og ladet kreativiteten flyde, og siden har han taget et intensivt tegnekursus på fire dage, som næste år munder ud i en ny kollektion. Den sender forhåbentligt firmaet mod nye højder.
Om tre år skal den årlige omsætning være et tocifret millionbeløb, antallet af forhandlere i Danmark skal være mellem 150-200, og nye markeder skal erobres.
»Generelt har jeg det sådan, at vi først skal erobre hjemmebanen, inden vi erobrer resten af verden. Men vi har bevist, at der er plads til os på markedet, og kunderne har vist, at de vil os, så vi føler os forpligtet til at gøre det godt,« siger Martin Heidemand.
Målet er ikke kun at sælge ure, men også skabe vækst og arbejdspladser på Bornholm. Når parret markedsfører sine ure, er solskinsøen en essentiel del af fortællingen, og sådan skal det forblive.
»Vi vil gerne gøre opmærksom på, hvor vi kommer fra. Bornholm er et stærkt varemærke i sig selv, det er vores tema og der, hvor vi holder til og ønsker at blive. De lokale bakker op om projektet, og det giver os mod på at udvikle firmaet endnu mere,« siger Martin Heidemand og tilføjer, at parret næste år åbner en fysisk butik i hjembyen Nexø.
Hverken han eller Marie Heidemand er i tvivl om, at Nexo Denmark Watches rummer et stort potentiale. Og at konstellationen mand/kone er et kæmpe aktiv, selvom der stødes hoveder fra tid til anden.
»Marie er hård, men retfærdig, og jeg er måske lidt svær at styre engang imellem. Hun styrer det praktiske, jeg skaffer kunder. Og hun er god til at sige: Hey, kammerat, nu gør du lige det færdigt, du har gang i,« siger Martin Heidemand.