Nu vil Bauhaus ringe til håndværkeren for dig
Bauhaus kommer dog ikke til at tjene penge direkte på den nye service, fortæller virksomheden.
Køb en toiletkumme, dør eller en helt tredje vare og få den monteret af en håndværker uden selv at røre en finger.
Det er det tilbud, som byggevarehuset Bauhaus fremadrettet vil give sine kunder.
I stedet for, at kunden selv skal indhente håndværkertilbud til montering af en nykøbt vare, sørger Bauhaus for kontakten til en professionel håndværker.
Konceptet har Bauhaus valgt at kalde Montageservice, og efter en kort testperiode i Roskilde bliver konceptet udrullet på hele Sjælland fra på mandag. Ved årsskiftet regner Bauhaus med, at konceptet er en del af alle virksomhedens varehuse rundt omkring i landet.
»Det her koncept er lavet for, at kunder ikke skal bøvle med at finde et ordentligt håndværkertilbud. De får stadig det frie valg til selv at finde en håndværker til at montere deres vare, men hvis de takker ja til vores tilbud, skal de ikke gøre andet end at betale ved kassen,« siger Jan Galle, erhvervschef ved Bauhaus.
Er intentionen med den her service, at Bauhaus skal tjene penge på at formilde kontakten til håndværkeren, frem for at kunden selv gør det?
»Målet er ikke at tjene penge direkte på den her service. Vi ville gerne, hvis vi kunne tjene penge direkte på det, men det tyder det ikke på, at vi kan. I stedet handler servicen om, at vi vil forbedre relationen til vores kunder, så de får lyst til at komme tilbage til Bauhaus igen. Det skulle gerne give et større salg på sigt,« siger han.
Jan Galle vil ikke oplyse, hvor stor en procentdel henholdsvis Bauhaus og håndværkeren får, når en kunde ønsker at gøre brug af servicen.
Han kan dog fortælle, at for håndværkeren er der den fordel, at den ikke skal lave markedsføring for at få kunder i butikken. De kunder kommer Bauhaus med.
Montageservice-konceptet har ifølge Bauhaus kørt med succes i både Tyskland og Sverige.
Interne undersøgelser har også vist, at der er et marked for konceptet i Danmark.