Erhverv

BMW: Fra 2021 kan du glemme alt om at være bilist

Det er ambitionen for bilproducentens samarbejde med Intel og Mobileye om selvkørende biler.

Artiklens øverste billede
Om fem år skal de selvkørende biler være i serieproduktion, lyder det fra BMW, Intel og Mobileye.

Om fem år kan du glemme alt om at være bilist. Til den tid klarer bilen nemlig det hele for dig og sørger for at bringe dig fra sted til sted.

Det er ambitionen for det samarbejde, som den tyske bilproducent BMW har indgået med den amerikanske chipproducent Intel og det israelske softwarefirma Mobileye. Samarbejdet handler om, at de førerløse biler skal være klar til serieproduktion i løbet af 2021.

»Samarbejdet er en milepæl inden for bilindustrien og vi vil træde ind i en ny verden af mobilietet. Inden for få år vil de selvkørende biler være en realitet,« lød det fra Amnon Shashua, der er medstifter, formand og udviklingschef hos Mobileye, på pressemødet i BMW's hovedkvarter i München.

Det israelske selskab bidrager med software, Intel med den teknoligi, der skal bygges ind i bilerne - og BMW leverer bilerne.

De tre samarbejdspartnere vil ikke nøjes med, at man som fører af en selvkørende bil kan slippe for at have hænderne på rattet. Tværtimod vil de bringe udviklingen flere trin videre, så "føreren" af en selvkørende bil heller ikke behøver at holde øje med trafikken, ja slet ikke behøver at tænke på at være bilist.

Dermed skal føreren i fuldt omfang kunne slappe af eller arbejde med andre ting under transporten.

Det sidste trin bliver så, at der på et tidspunkt slet ikke vil være behov for en chauffør i de selvkørende biler - alle i bilen kan være passagerer.

De selvkørende biler venter ifølge BMW, Intel og Mobileye nærmest lige om hjørnet, og fremover vil det først og fremmest handle om mobilitet styret af kunstig intelligens og bundet sammen af netforbindelser.

Derfor skal bilproducenterne indstille sig på en udvikling, der kommer til at gå meget hurtig, de skal indstille sig på samarbejde med nye partnere og være klar til at udnytte de muligheder, der opstår.

Samtidig understreger samarbejdspartnerne, at de selvkørende funktioner ikke kun skal udnyttes ved kørsel på motorvej, men i lige så høj grad udnyttes i byerne med delebilskoncepter. Begge dele vil være med til at gøre bilkørsel mere sikker, understreges det.

På pressemødet blev det oplyst, at man inden for kort tid vil være klar med demonstrationer, og i løbet af 2017 vil man være klar til at teste i "flådestørrelse" med flere biler.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.