Erhverv

Danmark er blevet elbilens fjende nummer et

Antallet af solgte elbiler i Danmark er faldet med 60 pct. på et år, altså efter at priserne steg i januar 2016. Imens stiger salget i resten af Europa.

Tesla havde tidligere et fint salg i Danmark, men det er næsten helt forduftet. Her er det Teslas Model 3, en billigere model, som endnu ikke er kommet på markedet. Foto: AP Photo/Justin Pritchard

Det er helt basal pensum på handelsskolen – når priserne stiger, falder salget.

Men at udfasningen af den afgiftsrabat, elbiler i mange år har fået, ville ramme så hårdt, er kommet bag på de fleste, inklusive den Venstre-regering, som ændrede reglerne.

Salget faldt som en sten fra 2015 til 2016, hvor den første prisstigning kom. Men selv efter da er salget faldet med 80 pct., nemlig fra første kvartal 2016 til første kvartal af 2017. Det skriver amerikanske Bloomberg, der har set nærmere på salget af elbiler i Danmark, under overskriften "Denmark is killing Tesla" (Danmark slår Tesla ihjel, red.).

I landet som er blevet en af verdens førende inden for vedvarende energi er der ikke meget kærlighed til elbilen, skriver det kendte erhvervsmedie. Især Tesla er hårdt ramt, og salget af Elon Musks biler faldt fra 2.738 styk i hele 2015 – godt hjulpet af en slutspurt op til nytår - til bare 176 styk i hele 2016.

I resten af Europa går det den modsatte vej. For hele EU er salget af elbiler steget med 30 pct., når man sammenligner første kvartal af 2017 med samme periode året før. Og vores nabo Sverige er blevet topscorer med en stigning i salget på 80 pct. Her nyder elbilskunderne også godt af flere rabatter fra statens side, blandt andet et tilskud på 40.000 svenske kroner.

Det meget begrænsede salg af elbiler i Danmark siden 1. januar 2016 fik i april regeringen til at lempe reglerne lidt. I stedet for løbende at hæve afgiften hvert år frem til 2020, skal der nu sælges 5.000 elbiler, før priserne igen stiger. Dog bliver registreringsafgiften skubbet op til 40 pct. af hvad traditionelle biler skal betale i 2019, uanset salgstal, og derfra videre op, så der ikke er nogen rabat på elbiler i 2022.

Ifølge storbanken UBS vil elbiler dog på grund af en mindre kompliceret teknik og faldende priser på batterier falde så meget i pris, at de allerede til næste år vil koste det samme som en tilsvarende bil med forbrændingsmotor – uden rabat på afgiften. Det vil betyde, at hver tredje bil, der sælges i Europa, vil være en elbil i 2025, ifølge en rapport fra UBS.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS sundhedsbranchen, hvor genmanipulation og en banebrydende afløser for penicillin er under mikroskopet.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også