Erhverv
0

Bilforhandlere glemmer at give afgiftsrabat

Læs slutsedlen grundigt igennem, lyder opfordringen fra FDM, der har fundet fejl i en række tilfælde.

Ændringen i registreringsafgiften har medført prisfald på en lang række mellemklassebiler og større biler. Foto: Martin Lehmann

Regeringens beslutning om at sænke registreringsafgiften betyder, at danskerne fra den 3. oktober har kunnet købe nye biler til lavere priser.

Men flere bilforhandlere glemmer at give forbrugere hele afgiftsnedsættelsen. Det viser en gennemgang, som FDM har lavet af en lang række nye slutsedler.

I godt halvdelen af tilfældene har forbrugerne enten ikke fået den fulde afgiftsnedsættelse, eller også har forhandleren tilsvarende sænket den pris, han vil give for den indbytningsbil, der ofte indgår i bilhandler.

Men den går ikke, mener FDM.

»En aftale er en aftale. Derfor skal man som forbruger naturligvis have den pris, der er aftalt, hvis man lader sin brugte bil indgå i handlen. Hvad angår registreringsafgiften, er det alene et forhold mellem staten og køber. Så når afgiften sættes ned, skal man som køber naturligvis have den fulde afgiftsnedsættelse,« siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.

Den nye registreringsafgift
  • Hidtil har bilkøbere betalt 105 pct. i afgift af de første 106.600 kr. af bilens værdi og 150 pct. af resten.
  • Men nu er den lave afgiftssats i registreringsafgiften nedsat fra 105 pct. til 85 pct.
  • Den høje sats er fastholdt på de nuværende 150 procent, men grænsen for, hvornår den høje sats træder i kraft, det såkaldte skalaknæk, er blevet hævet fra 106.600 kr. til 185.000 kr.

Han opfordrer bilkøbere til at læse slutsedlen grundigt efter og udregne prisen, inden de skriver under. Slutsedlen er nemlig bindende.

»Bilforhandlere plejer ellers nok at kunne regne prisen på en bil ud. Derfor virker det heller ikke sandsynligt, at der skulle være fejl i halvdelen af de slutsedler, vi foreløbig har gennemgået. Det er ærgerligt,« siger Allan Skytte Christensen.

Registreringsafgiften beregnes først, når bilen indregistreres. Dermed slipper de danskere, som allerede har købt ny bil, men endnu ikke har fået den leveret, også billigere i afgift. Også selvom de købte bilen inden den 3. oktober, da de nye registreringsafgifter trådte i kraft.

Hos Autobranchen Danmark, der er brancheorganisation for mange af landets bilforhandlere, kalder man det »uheldigt,« hvis priserne ikke reguleres korrekt.

»Jeg vil ikke afvise, at det kan være forhandlerne, der forsøger at tjene penge, og hvis det forholder sig sådan, er det naturligvis ikke korrekt,« siger Lars Ellegaard, advokat hos Autobranchen Danmark, til Ekstra Bladet.

Ændringen i registreringsafgiften har medført prisfald på en lang række mellemklassebiler og større biler. Derimod er nyprisen steget på de såkaldte mikrobiler, fordi grænsen for, hvornår man kan få fradrag for god brændstoføkonomi, er blevet hævet fra 16 km/l til 20 km/l.

Så meget er 20 bilmodeller faldet i nypris efter den nye registreringsafgift:

  • Volkswagen Up: 114.400 kr. (-400 kr.)
  • Citroen C1: 102.800 kr. (+7.900 kr.)
  • Peugeot 208: 156.200 kr. (-3.800 kr.)
  • Volkswagen Polo: 156.200 kr. (-3.800 kr.)
  • Peugeot 308: 247.000 kr. (-33.000 kr.)
  • Volkswagen Golf: 263.500 kr. (-25.500 kr.)
  • Opel Astra: 241.200 kr. (-19.800 kr.)
  • Volkswagen Passat: 400.100 kr. (-58.300 kr.)
  • Audi A5: 504.100 kr. (-55.300 kr.)
  • Toyota Avensis: 332.600 kr. (-35.300 kr.)
  • Audi A6: 611.900 kr. (-58.300 kr.)
  • Volvo V90: 657.800 kr. (-58.300 kr.)
  • BMW7-serie: 1.637.600 kr. (-55.900 kr.)
  • Nissan Qashqai: 261.200 kr. (-17.600 kr.)
  • Volvo XC90: 1.016.000 kr. (-47.800 kr.)
  • Suzuki Vitara: 210.500 kr. (+500 kr.)
  • Volkswagen Touran: 323.900 kr. (-42.100 kr.)
  • Ford C-Max: 236.200 kr. (-15.800 kr.)
  • Maza MX-5: 284.400 kr. (-15.600 kr.)
  • Ford Transit Custom: 498.600 kr. (-43.800 kr.)

Kilde: Skatteministeriet (priserne er baseret på listepriser, der kan variere en hel del, ligesom ejerafgiften ikke er med i beregningerne)

BRANCHENYT
Læs også