Politik

Skat på leasing af firmabiler bliver strammet

Partierne bag den nye finanslov vil ændre reglerne for leasing af firmabiler. Omvendt får erhvervslivet en økonomisk gulerod ved køb af el-biler.

Artiklens øverste billede
Leasing af firmabiler indgår som en finansiering af den nye finanslov. Arkivfoto.

En del af finansloven for 2020 skal betales med stramning af reglerne for leasing af firmabiler.

Det fremgår af den endelige aftale mellem regeringen, SF, Enhedslisten, Alternativet og Det Radikale Venstre, som er fremlagt sent mandag aften på Finansministeriets hjemmeside.

Reglerne for billeasing ændres med virkning fra 1. februar 2020. Ifølge aftalen ønsker partierne at gøre op med et »udbredt fænomen: At biler leases som firmabiler med et beskatningsgrundlag, der er væsentligt lavere end prisen på en tilsvarende bil i normal handel.«

I aftalen står der desuden:

»I registreringsafgiften er der indført stramninger for leasingbiler, som imidlertid ikke er afspejlet i beskatningsgrundlaget for fri bil, hvorfor beskatningsværdien ofte vil være mindre, end den reelle markedsværdi for almindelige privatpersoner. Dermed opstår der et incitament til at aflønne medarbejdere med fri bil frem for kontantløn.«

Det vil partierne ændre ved at stramme reglerne for beskatning af leasede firmabiler. Tiltaget ventes i følge aftalepapiret at give finansiering til statskassen på 10 mio. kr. i 2020. Og derefter 55 mio. kr. i 2021, 95 mio. kr. året efter samt 100 mio. kr. i 2023.

På bilområdet vil de fem partier omvendt gerne fremme brugen af elbiler som led i en grøn omstilling. Derfor holdes bilafgifterne for elbiler i ro, og den planlagte stigning i 2020 annulleres.

Samtidig skal erhvervslivet motiveres til at købe flere grønne firmabiler.

»En stor del af bilsalget i Danmark er salg af brugte biler. Derfor kan grønne firmabiler, som videresælges efter et par års brug, være med til at fremme bilparkens grønne omstilling,« lyder meldingen.

Derfor indføres et fradrag i beskatningsgrundlaget for elbiler og såkaldte plug-in hybridbiler på 40.000 kr. fra 1. april til 31. december 2020.

Desuden er partierne enige om, at afgifterne fra 2021 »også skal understøtte, at virksomhederne vælger grønne firmabiler«.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.