Politik

Pilot fik afslag på jobcenteret med den begrundelse, at der er masser af job

Trods coronakrisen har en 39-årig ledig pilot nu både kommunens og Ankestyrelsens ord for, at der er masser af job og derfor ingen grund til at sende ham på efteruddannelseskursus.

Artiklens øverste billede
Coronakrisen har lagt lufthavne verden over næsten øde, men en 39-årig pilot har nu både sit jobcenter og Ankestyrelsens ord for, at der er gode jobmuligheder som pilot. Arkivfoto: Tariq Mikkel Kahn.

Coronakrisen har sendt flybranchen i knæ og forvandlet lufthavne verden over til noget nær spøgelsesbyer, men ikke desto mindre er der gode jobmuligheder for piloter.

I hvert fald hvis man spørger en 39-årig ledig pilots kommunale jobcenter og Ankestyrelsen, som han har klaget til.

Begge steder har han fået afvisning på at komme på et efteruddannelseskursus til flyinstruktør, der ifølge piloten kunne have sikret ham et nyt job. Begrundelsen fra såvel jobcenteret som Ankestyrelsen er, at der ifølge deres statistiske arbejdsredskab er mangel på piloter og derfor ingen grund til at sende ham på efteruddannelse.

Hjælpen til ledige baserer sig nemlig på statistik fra før coronakrisen ramte, og dengang var der mangel på piloter. Det har coronakrisen vendt op og ned på, men den såkaldte arbejdsmarkedsbalance, som jobcentrene ifølge loven skal tage udgangspunkt i, og som f.eks. afgør, om ledige kan sendes på kursus og i hvad, er ikke opdateret med udviklingen på arbejdsmarkedet, siden pandemien ramte sidste forår.

»Det er jo helt hen i vejret. Jeg prøvede at sige, at deres statistik muligvis siger ét, men at de jo kan se ud af vinduet eller åbne en avis og se, at virkeligheden er en helt anden,« siger piloten.

Han ønsker at være anonym af hensyn til sit fremtidige samarbejde med det kommunale jobcenter, men Finans er bekendt med pilotens fulde navn og adresse og har fået tilsendt såvel Ankestyrelsens afgørelse i sagen som et afslag på at genoverveje sagen.

Ifølge piloten blev han i april tilbudt et job som flyinstruktør, men det krævede, at han tog et efteruddannelseskursus som instruktør.

Piloten gik derfor til sit jobcenter og bad om at få bevilget kurset, der ifølge ham ville koste omkring 50.000 kr. og tage tre uger at gennemføre.

»Jeg stod med et job på hånden og en skriftlig erklæring fra arbejdsgiveren, men jeg kunne ikke få bevilget det nødvendige kursus. Til gengæld strør de om sig med truckcertifikater og lastbilkørekort,« siger han.

Afslaget fra kommunen kom i maj, og da piloten efterfølgende klagede over afgørelsen til Ankestyrelsen var svaret det samme:

»Vi lægger videre vægt på dit CV, hvoraf det fremgår, at du er uddannet pilot. Du har erfaring som pilot, dispatcher/flyklarer og butiksassistent. Vi lægger hertil vægt på, at det fremgår af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings oversigt (arbejdsmarkedsbalancen), at der på ansøgningstidspunktet er gode jobmuligheder som pilot og butiksassistent i hele Danmark,« hedder det i afslaget.

Inden den 39-årige pilot fik job i flybranchen og uddannede sig til pilot, sad han i billetsalget hos DSB. Det er derfor rigtigt, at han også har anden erfaring end som pilot. Han har dog ingen butiksuddannelse, og ifølge piloten har han fået afslag på andre jobansøgninger med den begrundelse, at han er uddannet pilot og derfor næppe har tænkt sig at blive i det pågældende job.

Det ændrer dog ifølge afslaget fra Ankestyrelsen ikke på sagen.

En udtalelse fra Flybranchens Personale Union om, at arbejdsmarkedsbalancen ikke giver et retvisende billede af den nuværende situation i dansk luftfart, at størstedelen af piloterne i de danske flyselskaber er hjemsendt på lønkompensation, og at masseafskedigelser truer, gjorde heller ingen forskel for klagen til Ankestyrelsen. Heller ikke da piloten bad Ankestyrelsen om at genoverveje sin vurdering.

»Vi er opmærksomme på dine oplysninger om, at jobmulighederne som pilot er dårlige eller ikke-eksisterende grundet COVID-19. Oplysningerne fører dog ikke til en ændret vurdering af sagen,« hedder det i afslaget på en genovervejelse.

Det gjorde oplysningen om, at han stod med et job på hånden heller ikke:

»Vi bemærker, at en arbejdsgivererklæring ikke i sig selv vil kunne føre til en bevilling af et tilbud om vejledning og opkvalificering, men kan indgå som en del af flere momenter i forhold til vurderingen af en ansøgning om et tilbud,« hedder det i afslaget på genovervejelse fra december.

Piloten er nu stadig ledig, og han tvivler på, at jobtilbuddet fra april fortsat står ved magt.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.