Privatøkonomi

Bilbranchen: Danmark langt bagud med elbiler

Hvis elbilerne skal fremmes i Danmark, skal bilafgifterne lægges om, lyder det fra Bilbranchen.

Artiklens øverste billede
BMW i3 er en af de nye elbiler på det danske marked. Indtil nu er der i år solgt 49 i Danmark.

Elbilerne er på vej mod rekordsalg i Danmark, fordi virksomheder og kommuner i høj grad er i gang med at tage den miljøvenlige teknologi til sig.

Samtidig er infrastrukturen med offentlige ladestandere stort set på plads, og elbilerne er midlertidigt fritaget for registreringsafgift.

Alligevel er Danmark langt bagud i forhold til andre europæiske lande, når det gælder udbredelsen af elbiler og hybridbiler. Derfor bør politikerne så hurtigt som muligt få gennemført den bebudede omlægning af de danske bilafgifter, så afgiften ikke længere er værdibaseret, men bestemt af bilens teknologi.

Opråbet til politikerne kommer fra Bilbranchen under Dansk Industri. Brancheforeningen har længe håbet på en afklaring af elbilernes afgiftsmæssige stilling i Danmark.

Elbilerne er fritaget for registreringsafgift frem til og med udgangen af 2015. Men hvad der så skal ske, er op til politikerne, og det er der indtil nu ikke kommet så meget ud af.

»De gentagne stop and go-løsninger med forlængelser af afgiftsfritagelsen er ikke løsningen. Vi har brug for, at der sker en gennemgribende omlægning af bilafgifterne,« siger Thomas Møller Sørensen, der er direktør for Bilbranchen.

Hans organisation har foretaget en sammenligning mellem Danmark og andre europæiske lande. Selv om elbilsalget i år næsten er tredoblet i sammenligning med 2013 til 1.041 solgte elbiler på 10 måneder, er udbredelsen af elbiler og hybridbiler væsentligt større i andre lande.

I Norge og Holland er udbredelsen størst med henholdsvis godt 7 og godt 5 pct. I Danmark er tallet cirka 0,5 pct.

Elbiler og hybridbilers udbredelse i forskellige europæiske lande.

Han henviser til, at udbredelsen af bl.a. elbiler og hybridbiler er langt større i lande, der har en teknisk baseret bilafgift end i lande med en værdibaseret afgift - klik på ovenstående tabel.

Tallene er fra 2012, der før i år, var det hidtil bedste år for elbilerne med et samlet salg på 452 biler, hvad der svarede til en markedsandel på 0,3 pct.

»Men selvom vi lagde det danske elbilsalg i år til grund for sammenligningen, ville det højst kunne flytte Danmark en eller to pladser op ad stigen. Det viser, at den nye og miljøvenlige teknologi i dag i vid udstrækning styrer uden om Danmark,« siger Thomas Møller Sørensen.

»Tallene understreger, at man ikke skal give særlige løsninger til enkelte teknologier. Hvis forbrugere og investorer skal få tillid til ny teknologi, skal de forskellige teknologier sidestilles. Både forbrugere og investorer har behov for at kende betingelser over en lang tidshorisont. Det hjælper ikke at give elbilerne en afgiftsfritagelse for et par år ad gangen,« siger Thomas Møller Sørensen.

Han peger samtidig på, at det firmaer og kommuner, men ikke de danske privatbilister, der har taget elbilerne til sig.

»Det er til trods for, at store globale aktører har valgt Danmark som testmarked og investeret mia. i infrastruktur og markedsføring af elbiler i Danmark. Derimod har kommunerne set lyset, fordi eksempelvis hjemmeplejen har nogle kørselsbehov, som fint kan tilgodeses med elbilernes rækkevidde,« forklarer Thomas Møller Sørensen.

Bilbranchens beregninger viser, at de private bilister i år til dato har tegnet sig for 57 pct. af det samlede bilsalg herhjemme.

»Men når man kun ser på elbilerne, er tallet 33 pct. Det hænger nøje sammen med, at elbilkøberne ikke ved, om de er købt eller solgt fra 2016. Hvis Danmark skal hente miljøgevinster på bilområdet, skal den miljøvenlige teknologi bredes ud. Men det sker først, når politikerne har sikret forbrugerne tryghed ved at indføre et blivende afgiftssystem,« understreger direktøren.

Han og Bilbranchen har i flere år talt for en generel omlægning af bilafgifterne.

»For to uger siden var skatteministeren i samråd i Folketingets skatteudvalg, og jeg noterede mig, at Benny Engelbrecht (S) pegede på to muligheder: en fortsat forlængelse af elbilernes fritagelse eller en generel omlægning af hele afgiftssystemet. Når en fortsat fritagelse ikke er med i finansloven, håber jeg, at der er udtryk for, at regeringen satser på den fulde løsning, som det også fremgår af regeringsgrundlaget,« siger Thomas Møller Sørensen.

»Vi kan selvfølgelig ikke vide, om der pludselig kommer en fortsat fritagelse for elbilerne. Men jeg håber, at politikerne beslutter sig for at ændre hele afgiftssystemet til et teknisk baseret system. Afgiften bør ikke være bestemt af, hvad det har kostet at fremstille bilen, men af hvad bilen kan,« tilføjer direktøren.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.