Tech
0

Apple bekræfter problemer med frossen skærm og uventet genstart

I vinter klagede flere kunder over en fejl på iPhone X. Nu er der også fundet en fejl på iPhone 8, dog kun på en lille procentdel.

Apple tilbyder at reparere fejlen på de defekte iPhones gratis. Foto: Apple.

En frossen skærm, en uventet genstart og en telefon, der ikke vil tænde.

Sådan har brugeroplevelsen været for nogle Apple-kunder, der har erhvervet sig iPhone 8-modellen. Det bekræfter Apple selv på sin hjemmeside.

Der er dog formentlig ingen (eller meget få) danskere, der har oplevet fejlen, da de defekte enheder er solgt mellem september 2017 og marts 2018 i Australien, Kina, Hong Kong, Indien, Japan, Macao, New Zealand og USA. Der er dermed tale om »en meget lille procentdel,« som Apple skriver det. Producenten skriver også, at fejlen ikke er gældende på iPhone 8 Plus-modellen, og at defekte telefoner kan blive repareret gratis, hvis serienummeret er validt.

Fejlen på iPhone 8 er opdaget efter, at Apple-kunder tidligere i år konstaterede en fejl på iPhone-flagskibet, iPhone X. Her gjorde fejlen det svært at nå at besvare opkald på telefonen, da skærmen først lyste op 6-10 sekunder efter, at telefonen begyndte at ringe. Her kunne man afhjælpe problemet ved at slukke telefonen og tænde den igen. Men holdbarheden var tidsbegrænset, og allerede efter 15-20 opkald var den gal igen, hvorfor manøvren skulle gentages.

Apple kom også i modvind, da det kom frem, at gigantvirksomheden bevidst havde nedsat batteritiden på telefoner ved en specifik opdatering af iOS-styresystemet.

Ikke desto minde opnåede Apple de højeste salgsindtægter nogensinde i andet kvartal i år, selvom der »kun« blev solgt 41,3 mio. telefoner prydet med det efterhånden ikoniske æblelogo. Det svarer til en vækst på en pct. sammenlignet med samme periode sidste år i salget af smartphones, men samtidig øgede Apple sine indtægter med 20 pct.

BRANCHENYT
Læs også