Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Ledelse i coronaens tid

Man skal gentænke sig selv som leder og finde nye værktøjer frem, hvis man skal holde humøret og arbejdsmoralen hos sine medarbejdere oppe i en usædvanlig svær tid.

Corona rammer verden

De daglige fysiske møder er nærmest fra den ene dag til den anden blevet erstattet af de virtuelle eller telefoniske af slagsen. Mit LinkedIn-feed bugner med billeder af videomøde-selfies af optimistiske mennesker fra hjemmekontorerne, og selvom det glæder mig at se, at mange tager corona-udfordringen op, holder modet oppe og finder vej ind i de digitale møderum, er det netop nu ude på de mange danske (hjemme-)arbejdspladser, at lederskabet virkelig skal stå sin prøve i den kommende tid.

For hvordan leder vi vores medarbejdere nu, da vi er spredt for alle vinde? For de af os, der er vant til at sidde tæt sammen som team, kan den nye virkelighed skabe tvivl og usikkerhed; trives mine medarbejdere i den nye situation, og hvordan sikrer vi i fællesskab, at der fortsat er fremdrift i opgaverne?

Og hvad sker der med arbejdsmoralen for ikke at nævne motivationen, når kontormiljøet med de virkelystne og engagerede kolleger bliver skiftet ud med spisestuen derhjemme og måske endda en håndfuld børn, der skal hjemmeskoles?

Niveauet af sparring vil utvivlsomt falde, når man sidder derhjemme. Der er ikke mulighed for at vende store og små spørgsmål hen over computerskærmene eller et par kopper kaffe. For nogen kan det give en følelse af isolation og ensomhed, at de sociale relationer, der er så vigtige for et velfungerende team, pludselig er kommet under pres.

For selvom de fleste af os har adgang til de nødvendige digitale værktøjer for at kunne samarbejde og kommunikere imellem hjemmekontorerne, er arbejdsdagene med et fingerknips blevet renset for alle de små uformelle og sociale interaktioner, vi ofte har med både vores leder og vores kolleger. Det er interaktioner, som kan virke overflødige, men som egentlig giver en leder den vigtige føling med sine medarbejderes velbefindende.

Hvad kræver god distanceledelse i en krisetid?

Der er næppe nogen af os, der før har stået i en lignende situation, og som kan øse af sine erfaringer. For ikke nok med, at vi ret pludseligt er blevet afskåret fysisk fra hinanden på arbejdspladsen og i de enkelte teams; vi skal også tackle den uvished, usikkerhed og bekymring for fremtiden, som vores medarbejdere (og vi selv som ledere) naturligt har i den situation, vi står i lige nu. Det lægger en ekstra dimension på den i forvejen svære opgave, det er at lede på distancen.

Men når det er sagt, findes der mange ledere derude, for hvem distanceledelse er en del af hverdagen, og deres erfaringer skal vi selvfølgelig tage ved lære af nu. Er du en af de mange nye distanceledere, kommer her en nogle konkrete råd, der kan få dig godt fra start i din nye rolle:

1. Indfør daglige statusmøder i teamet

Brug videomødet til at tale uformelt sammen både om private og arbejdsmæssige forhold og til at sparre med hinanden om opgaverne, og hvordan I støtter hinanden bedst muligt. Det vil hjælpe jer til at bevare teamkulturen, give jer en følelse af sammenhold trods afstanden og ikke mindst hjælpe med til at holde arbejdsmoralen og motivationen oppe.

2. Hold jævnlige 1:1-møder

Vi støder ikke længere tilfældigt på vores medarbejdere ved kaffemaskinen, hvor vi kan spørge til, hvordan børnefødselsdagen gik i weekenden – den blev desværre nok også påvirket af corona. Tag jævnligt snakken virtuelt om, hvordan det går med det hele derhjemme. Skru op for spørgsmålene, og vis derigennem, at du er interesseret og nærværende. Det skaber tryghed hos dine medarbejdere.

3. Vær tilgængelig for dine medarbejdere

Følelsen af nærvær er under pres, så bestræb dig på altid at være tilgængelig for dine medarbejdere, så de kan få fat på dig over telefon, mail eller chat, når behovet opstår. I denne tid bør du om muligt være endnu mere tilgængelig, end du plejer, så dine medarbejdere mærker, at de er din vigtigste prioritet lige nu.

4. Optil retningslinjer for den nye virtuelle arbejdsform

Når vi ikke længere er sammen fysisk, har vi behov for at være forbundne på andre måder. Men når telefon, mail, chat og video alt sammen bimler og bamler dagen igennem, forstyrrer det arbejdet mere, end det gavner. Lav klare retningslinjer i teamet for, hvornår man er tilgængelig, og hvornår man har brug for ro til fordybelse.

I min HR-division sluttede vi den første uge i coronaens tegn af med at mødes til virtuel fredagsbar, som mange andre organisationer også har berettet om på sociale medier. Det var en fin måde at rykke lidt tættere sammen på ved at “komme på besøg” hjemme hos hinanden over lidt uformel snak og en selvvalgt drikkevare. Der er ingen tvivl om, at man får nedbrudt nogle barrierer, når man inviterer indenfor i privatsfæren, og det mener jeg bestemt kan være med til at styrke sammenholdet – også selvom det er hver for sig.

BRANCHENYT
Læs også