Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Corona har bekræftet, hvad forskningen i ledelse har vist i årtier

En række positive resultater midt i krisen giver os som ledere en kode til, hvordan man øger både effektivitet og engagement på arbejdspladsen.

Corona rammer verden

De seneste to måneder har for de fleste været et stort ledelseseksperiment. Krisen har ændret spillereglerne, revet tæppet væk under efterspørgslen, og vendt op og ned på prioriteterne.

Det kunne ligne opskriften på forvirring, utryghed og forringet effektivitet, men hvad er egentlig erfaringerne indtil nu? Hvordan har ledere og medarbejdere oplevet at blive kastet ufrivilligt ud i det største ledelseseksperiment i nyere tid?

Capture har netop leveret en ny undersøgelse af, hvordan ca. 350 ledere og medarbejdere har oplevet ledelse, samarbejde og arbejdsglæde under denne første fase af coronakrisen. Selvom undersøgelsen understreger ikke at være videnskabeligt funderet, giver den en række fingerpeg om, hvordan ledere og medarbejdere har oplevet de seneste par måneder.

Resultaterne er interessante og burde få ledere til at stoppe op og overveje, hvordan de kan holde fast i nogle af de erfaringer, der har vist sig.

Først og fremmest oplever 46 pct. en større effektivitet med øget koncentrationsevne og bedre mulighed for at planlægge sin egen tid og løse sine opgaver. 64 pct. har oplevet, at der er færre afbrydelser i arbejdet, hvor de bedre kan fordybe sig og oplever at levere bedre kvalitet. 49 pct. har oplevet mindre stress i perioden, og 49 pct. oplever, at de bruger mindre tid på ”pseudo-arbejde”, mens 39 pct. oplever en øget stolthed ved deres arbejde.

En række positive resultater midt i krisen, som fortæller os om ledere, som har formået at knække en kode til, hvordan man øger både effektivitet og engagement på arbejdspladsen.

Det som skulle øge effektiviteten, viser sig at dræbe effektivitet

Men hvordan kan det være, at når vi havner i en ekstrem situation, hvor vi bliver nødt til at fjerne nogle af de strukturer og processer, som skulle øge effektiviteten, viser det modsatte sig?

Kan det være, at mange af de ting, vi har sat i værk for at øge effektivitet, fokus og trivsel, måske i virkeligheden dræber effektiviteten? At komplicerede strategier med mange mål og øgede krav til at dokumentere tager tid, afstedkommer flere afledte aktiviteter og i sidste ende viser sig at øge kompleksiteten?

Vi ved fra undersøgelser at i de virksomheder med flest mål, processer og krav om dokumentation bruger ledere i gennemsnit 40 pct. af deres tid på at dokumentere og mellem 30-60 pct. af deres tid på at deltage i koordinerende møder. Det skifter fokus fra at skabe værdi til at nå sine mål. Med coronakrisen kommer vi tilbage og oplever, hvad det vil sige at have fokus på, hvor værdien skabes.

Nu har vi i en tid i praksis oplevet effekten af langt mere tillid, mindre kontrol, færre processer og færre KPI’ere. Selvom vi formentlig ikke kan fortsætte ad det spor 1:1, bør det stille nogle grundlæggende spørgsmål, om hvordan coronakrisen kan bruges til at forenkle måden, vi driver vore virksomheder.

Det understøttes af det, som forskningen har vidst i de seneste mange år: Som mennesker er vi ikke drevet af mål men af formål, og denne krise har pludselig gjort det tydeligt, hvad der er vigtigst, og hvilken forskel vores arbejde gør for andre mennesker. Fra ekspedient til hjemmehjælper til produktionsmedarbejder. Vi motiveres af at have frihed til at bruge vores kompetencer og løse opgaver kreativt. Ingen mennesker bliver motiveret af at føle sig kontrolleret, men af at gøre en forskel. Og sidst, men ikke mindst, har vi brug for at høre til og være en del af en gruppe.

Erfaringerne er gode. Effektiviteten er steget. Men bare rolig – I skal nok finde tilbage til de gamle rutiner igen. Vi har årevis af erfaring i at gøre det, vi gjorde, og kun et par måneders erfaring i at gøre det nye. Derfor taler alt for, at de erfaringer I gør jer nu, forsvinder igen i takt med, at I vender tilbage til en mere normal dagligdag. Og der er jo masser at se til med at navigere virksomheden igennem krisen. Så det er nemt at udskyde det.

Derfor kræver det en bevidst beslutning. Det er nu at erfaringerne er konkrete og tæt på til at kunne lære af dem, og omsætte dem til nye måder at gøre det på. I har det inde under huden. I er allerede i gang. Jeg håber, at I griber den.

BRANCHENYT
Læs også