Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Vi har masser af uløste problemer med ligestilling i Danmark

I Danmark er vores George Floyd ikke en enkeltperson, men en strukturel forskel på muligheder.

Corona rammer verden

Vi ryster på hovedet over amerikanerne for tiden. Som dansker synes det åbenlyst, at alle borgere skal behandles lige. Derfor undres vi over, at amerikanerne kan være et så moderne og gammeldags folkefærd på samme tid. Danskernes støtte til sortes rettigheder er sympatisk, men den er også tom, hvis vi ikke samtidig fejer for egen dør. For der er masser af ligestillingsproblemer i Danmark. Vi har faktisk vores egen George Floyd.

Protesterne i USA handler ikke om politivold. De handler også om strukturel ulighed, som blandt andet udmønter sig i politivold, men også i højere arbejdsløshed, gennemsnitligt dårligere job, ringere boliger, mindre uddannelse og generelt færre muligheder i livet. Det er let (og rigtigt) at blive harm over den konkrete udmøntning af diskrimination, når en ung mand mister livet, men det rette sted at sætte ind er længe inden da.

I Danmark er vores George Floyd ikke en enkeltperson, men en strukturel forskel på muligheder. Vi har et selvbillede af at være førende på ligestillingsfronten, men selvom Danmark godt nok rangerer pænt på listen, er det tvivlsomt om man kan prale af at være ”mindst værst”. Det er skønt at mange Danskere demonstrerer i sympati med sortes rettigheder lige nu. Men jeg synes, det er vigtigere at vi samtidigt gør noget ved den ulighed vi selv har herhjemme.

Strukturel ulighed handler om tusinde små forskelsbehandlinger, som ikke hver især er alarmerende, men som sammenlagt danner et mønster. Det handler om de små chancer som i løbet af et liv bliver til den trappe af muligheder der determinerer vores slutposition. Det kan være virkelig små ting. Derfor er ikke politikernes opgave, eller din chefs. Det er din. Fordi vi taler om små handlinger, er vi alle personligt ansvarlige for at udføre dem i vores nærmiljø.

Hvor mange homoseksuelle har du anbefalet til et tillidshverv? Hvor mange kvinder har du stemt på? Hvem vælger du at købe dine nye bukser hos? Hvem har du støttet ved at sig fra overfor en upassende vittighed?

Ligestilling er noget man skaber. Det er en magt der ligger hos de mange, ikke hos de få, så selvom du ikke er ansættelsesansvarlig i din virksomhed så kan du stadig forespørge om diversitet, selvom du ikke er formand i ejerforeningen kan du stadig foreslå en udlænding som ny bestyrelseskandidat, selvom du ikke er eventansvarlig kan du stadig argumentere for en divers talerskare.

Det handler altså om at gøre noget konkret. Vi kommer frem i livet ved at nogen giver os ”en hestesko” som hjælper os til næste trin. Det kan være et job, deres tillid, en anerkendelse eller køber vores produkt.

Jeg har modtaget mange ”hestesko” i mit liv. Da jeg kom tilbage efter 10 år i udlandet gav Christian Vintergaard og Torsten Kolind mig en chance ved at tilbyde mig direktørjobbet for Venture Cup, trods manglende universitetsbaggrund. Jeg har siden haft mange investorer som har stolet på mig med deres penge og nyligt anbefalede Jakob Jønck fra Simple Feast mig som angel investor til Atomico fonden. Disse handlinger er eksempler på muligheder der multiplicerer og giver adgang til endnu flere muligheder. Jeg nævner min egen erfaring, fordi jeg som kvinde også har oplevet det modsatte. Jeg er blevet forbigået og ignoreret tusind gange flere end jeg har fået hjælp, men den hjælp jeg har fået har været afgørende for min karriere. Derfor prøver jeg selv at give ”en hestesko” hver uge.

Jeg er ved at være træt af privilegerede mennesker, som sidder med hverdagsmagt og hverdagsindflydelse og venter. De tror det er nok at tænke ligestilling, så de venter på en gratis chance for at vise deres moderne holdning. I erhvervslivet venter de ofte på den perfekte kandidat som udover at være den u-diskutérbart bedste til jobbet tilfældigvis også kvinde eller farvet. Så kan de bryste sig af deres frisind. Men det koster noget at skabe fremgang.

Hvis man ikke selv investerer i mennesker der typisk ikke får chancen, er man ikke med til at skabe diversitet, kun til at profitere på den. Man kan altså ikke kun hyre investorer som allerede er investorer, forfremme chefer som allerede er chefer, eller investere i stiftere som allerede har fået investering hvis de alle sammen er hvide mænd. Et moderne menneske i 2020 må trodse sin egen ubevidste bias og aktivt give chancer til udlændinge, kvinder, ældre, tykke og andre som modtager strukturelt færre chancer.

De fleste danskere er privilegerede mennesker med hverdagsindflydelse og hverdagsmagt. Vi køber ting, vi vælger folk, vi støtter mennesker. I disse små valg har vi magten til at give en lille smule medvind til én som ellers får færre chancer i livet. Hvem kan du give en hestesko i denne uge? Dét ville måske være den allerbedste måde at ære George Floyd.

BRANCHENYT
Læs også