Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Hvad gør vi nu, Mette?

Hvor er planen og de forebyggende tiltag, som vi alle har manglet hen over sommeren for håndtering af coronasituationen?

Corona rammer verden

Det har været en lang og god sommerferie. Danskerne har nydt muligheden for at rejse til og fra Danmark, men nu er hverdagen tilbage. Skal vi begynde på hjemmearbejde eller skal vi bare fortsætte med sprit og afstand? Coronatallene stiger, men vi hører intet om en plan.

2020 er et år, hvor hverdagsbilledet er fyldt med covid-19, nærmest alle vegne. Vi lukkede Danmark ned i marts – om det var en god idé eller ej, skal jeg ikke kloge mig i. Hjælpepakkerne blev rullet ud, og det medførte, at et bureaukratisk helvede startede.

Nu ser vi et stigende smittetal, og de små og mellemstore iværksættere følger med i spænding om, hvordan vi kan bidrage til at undgå en ny nedlukning. Planen fra vores kære regering med Mette Frederiksen i spidsen er ikke kommet. Der har også været sommerferie på den politiske flanke.

Politikerne burde bare have brugt tiden mere fornuftigt nu, da vi havde tingene ”under kontrol” – de burde også have givet skoler, børnehaver, uddannelsesinstitutioner osv. muligheden for at styrke sig selv og have en plan, såfremt smittetallet måtte stige.

Nu ser vi smittetallet stige, og hvad betyder det for erhvervslivet? Kan vi forebygge allerede nu? Ingen ved deres fulde fem ønsker, at Danmark lukker ned igen. Men hvor er planen?

Har vi udsigt til nye og forbedrede hjælpepakker, eller hvordan vil staten holde hånden under erhvervslivet?

Vi har fået udskudt skat, som skal betales retur samt momslånsmuligheder og komplekse hjælpepakker. Når jeg siger komplekse, mener jeg, at måden for at søge, var alt for omfattende - især for nye/små iværksættere rundt om i landet. Alle blev sat i en situation, hvor den nødvendige tid, en hjælpepakkeansøgning krævede, inklusive den hjælp og ventetid revisorbranchen opstillede med deres ”fair” priser, gjorde det helt uoverskueligt at følge med.

Iværksættere, selvstændige og erhvervsdrivende er uden tvivl glade for, at staten gør noget for at styrke det danske erhvervsliv. Men hvad så nu? Vi skal involveres. Vi vil hjælpe, og vi vil tilpasse os.

Jeg sidder med en kæmpe frygt, som vores medlemmer også oplever. Hvad skal vi gøre Mette? Hvordan stopper vi smitten? Kommer der nye hjælpepakker, som vi skal forberede os på? Hvad har den folkevalgte regering brugt tiden på?

INGEN ønsker en komplet lockdown, men vi vil gerne involveres i tiltag for netop at undgå, at denne udvikling forværres, og regeringen ser sig nødsaget til at lukke ned en gang til. Vi er et netværk af iværksættere, selvstændige, og freelancere, som alle drømmer om at indhente det tabte i 2020, men hvis vi lukker ned en gang til, er det umuligt.

Et klart opråb herfra - involvér de iværksættere, som har fingeren på pulsen i forhold til det, der sker. Giv os iværksættere muligheden for at bruge vores ressourcer fra den dagligdag, vi oplever, sådan at vores butikker på gågader forbliver åbne, så vi stadig kan gå til frisøren, og så vi kan fortsætte med at besøge restauranter. Selvfølgelig under coronavenlige forhold som selvstændige selv kan være med til at sætte.

Jeg forslog tidligere i år, at vi skal have nedsat skatten for indskudt kapital i virksomheder fra investorsiden. Nu vil jeg foreslå at kigge på at acceptere den udskudte skat, at momslån ikke skal betales retur, at staten må tage tabet. Hold hånden under virksomhederne for at holde hånden under de danske arbejdspladser.

Vi har set en vækst i nye iværksættere og selvstændige. Den kurve skal vi fastholde for at sikre virksomheder og fremtidens arbejdspladser! Det kræver, at vi bliver involveret nu, inden en nedlukning er uundgåelig fra politisk hånd.

Jeg sender gerne alle mine medarbejdere på hjemmearbejde, hvis du siger, at det er med til at holde Danmark åben. Men vi har brug for at vide, hvad planen er! Mette, hvad er retningslinjerne og de forebyggende tiltag?

BRANCHENYT
Læs også