Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Coronatiden kræver autentisk og menneskelig ledelse

I en usikker tid med mange ubekendte er god ledelse ekstra vigtig.

Jonathan Løw, iværksætter og co-founder & COO JumpStory

Til daglig er jeg stifter af og direktør i en vækstvirksomhed med 20 medarbejdere. Vi er i løbet af et år blevet 15 nye ansigter, og en sådan vækst kræver rigtig meget af os i ledelsen, når det kommer til at skabe en kultur præget af tryghed og sammenhængskraft - ikke mindst i disse coronatider med økonomisk usikkerhed og udpræget hjemmearbejde.

Vi har i det seneste år både onboardet nye folk fysisk og virtuelt, og det har givet super værdifuld læring, som jeg gerne vil dele med dig sammen med den seneste nye forskning på området.

Gør det soleklart hvad du står for

Studier fra bl.a. Harvard Business Review slår fast, at det vigtigste i ledelse af nye medarbejdere er at imødekomme dem ’med varme frem for styrke’. Hvad vil det sige i praksis? Det indebærer, at man under de første samtaler med nye teammedlemmer fokuserer på de mere personlige og nære samtaleemner frem for blot de rent faglige og professionelle.

Uanset om disse samtaler foregår virtuelt eller på firmadomicilet, handler det altså om, at du som leder er bevidst om at spørge til den nye medarbejders familie, weekendplaner, kæledyr, interesser osv. Det er også nogle af disse mere personlige ting, der er relevante at dele om dig selv, for det er især på den måde, at I kan opbygge tillid, når I bliver klar over mulige fælles interesser og ligheder, som kan bruges til at styrke jeres professionelle relation.

Dine medarbejdere skal nok blive klar over, hvad du står for rent fagligt. Her tænker jeg på alt fra professionelle kernekompetencer til ledelsesstil; eventuelt temperament osv. Alt dette bør imidlertid være sekundært i begyndelsen, da de kompetencer og egenskaber – både dine styrkeområder og svagheder – adapteres langt nemmere, hvis først teamet har tillid til dig som menneske. Gør det derfor soleklart, hvad du står for på den front.

Kommunikér endnu mere verbalt
Coronatiden og det at arbejde hjemme gør det mere vigtigt end nogensinde, at vi som ledere kommunikerer mere verbalt frem for skriftligt.

En lang række studier har vist, at vi som mennesker er mere tilbøjelige til at opfatte kommunikation negativt, når den foregår skriftligt. Det gælder eksempelvis de intentioner, der ligger bag ordene, men også de mange muligheder for fejlfortolkning, som en skriftlig dialog åbner op for.

Det har altid været et no-go at kommunikere følelser over e-mail (hvis du har prøvet det selv, ved du formentlig også, hvor elendigt det ofte går), men ikke mindst i hjemmearbejdstider er det stadig mere afgørende, at væsentlige ting formidles ansigt-til-ansigt frem for virtuelt. Det indebærer således også, at hvis I er gået over til Zoom eller Teams-møder frem for de fysiske på kontoret, så gør det altid med video – uanset om det er mindre bekvemt eller ej.

I skal kunne se hinandens kropssprog, og I skal kunne mærke hinanden på en måde, som hverken e-mail eller digitale møder uden video muliggør (og nej – jeg driver ikke en virksomhed, der lever af videomøder :-) ).

Skab øget tryghed i krisetider

Endeligt er det vigtigt at forstå, at dine medarbejdere i denne tid oplever to former for mental usikkerhed – både den, der handler om jobsikkerhed og den, der drejer sig om, at sygdom skulle ramme dem selv eller deres nærmeste.

Som leder kan du gøre noget særligt for dit team ved at hjælpe dem med at navigere i junglen af konspirationsteorier og facts, når det kommer til covid-19. Min pointe er ikke, at du skal blive virolog eller ekspert på området, men at du også påtager dig at holde dig orienteret ved hjælp af nogle af de anerkendte videnskilder, som internettet rummer.

Brug disse til at holde dig på forkant med, hvad der kan tænkes at ske i forhold til covid-19, og kommunikér det på forhånd til dine ansatte. Du kan endvidere vende krisen til noget positivt ved at tale om vigtigheden af fleksibilitet og forandringsskabende adfærd. Inspirér dig selv og dit team til at prøve nye ting, der kan udfordre jer, for på den måde at træne jeres omstillingsvilje. Dén vil I kunne bruge enormt produktivt også i fremtiden.

Tal bagefter om, hvad I lærte om jer selv og sæt den nye viden og styrke i relation til de udfordringer, som mange organisationer står i lige nu. På den måde styrker I jeres resiliens til glæde for både virksomheden og de enkelte teammedlemmer – nye som gamle.

Jonathan Low

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.