Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Digitalisering i skattevæsenet: Lyt nu til medarbejderne

Cheferne i Skatteministeriet og Finansministeriet skal lytte til deres medarbejdere. Det kunne måske have forhindret, at mange danskere har betalt for meget i boligskat.

715.000 boligejere har ventet i snart 10 år på at få ca. 13 mia. kroner tilbage i skat. Så stort et beløb har de betalt for meget i boligskatter siden 2011.

Ventetiden er til enorm gene for mange danskere. Men der er et plaster på såret. Mens de venter, får de 6,2 pct. i rente af det, de har betalt for meget. Skattefrit år for år, som beskrevet her på Finans.dk.

Der er ingen tvivl om, at besparelserne i Skat og manglende prioritering af området har efterladt en enorm pukkel af forældede IT-systemer. Og et kaos i f.eks. ejendomsvurderinger, bilafgifter og gammel gæld. Det skal der naturligvis ryddes op i hurtigst muligt, og der skal investeres massivt i ny IT.

Men det er jo fuldstændig galimatias, at det nu koster staten mindst 3,3 milliarder kroner i renter, at Skat blev sparet i stykker.

I sidste uge kom Rigsrevisionen med endnu en sønderlemmende kritik og konstaterede, at Skatteministeriet ikke har styr på økonomien i udviklingen af det nye ejendomsvurderingssystem. Og ministeriet har derved heller ikke overblik over, hvad det vil koste at færdigudvikle systemet.

I HK Stat har vi medlemmer i alle dele af skatteforvaltningen. De ønsker at udføre en så hurtig og retfærdig skatteligning som muligt. Og de ønsker sig de bedste digitale værktøjer for at standse snyd og svindel.

Danmark er verdensførende i offentlig digitalisering, og der er der mange fordele ved et højt digitaliseret samfund. Det ser vi ikke mindst i en coronatid, hvor vi er mindre sårbare overfor en hård nedlukning. Digitaliseringen kan give os en global styrkeposition, men det kommer ikke af sig selv. Ambitionerne kræver dyre investeringer, og vi kan ikke lade driften og de almindelige opgaver sejle, mens vi opfinder de nye systemer.

Når vi ser på de ressourcer, som de seneste to-tre år er blevet tilført til skatteforvaltningen, går en meget stor del til IT. Ifølge flere medier vil oprydningen og det nye system til ejendomsvurderinger komme til at koste skatteborgerne en ekstraregning på mindst 4,7 milliarder kroner.

Det svarer til, hvad 9.400 årsværk koster. Eller rundt regnet hvad 470 medarbejdere ansat på fuld tid til at vurdere ejendomme koster i 20 år.

Og der er stadig ukendte udfordringer på vejen. Faktisk er der ifølge Rigsrevisionen et aktstykke på vej, der skal bede Folketingets Finansudvalg om flere penge.

Derfor må vi naturligvis løbende afveje de udgifter, vi har til digitalisering og nøje vurdere, hvornår det giver mening af bruge digitale løsninger. Vi skal ikke digitalisere bare for at digitalisere, men for at IT kan understøtte de mest effektive sagsgange. Og vi må lære af fortidens katastrofale fejl, hvor beslutninger blev truffet hen over hovedet på Skats fagmedarbejdere, og hvor besparelser blev høstet helt uden skelen til at de IT-systemer, som skulle overtage opgaverne, slet ikke var klar.

Som Finans har beskrevet, skylder staten nu boligejerne et kæmpe beløb i renter. Hvis staten alene i år skal forrente 13 milliarder med 6,2 procent, løber det op i 806 millioner kroner. Det svarer til 1612 årsværk. For et enkelt års renter. Og næste år kommer nye renter. Ifølge Finans.dk har regeringen foreløbig opgjort regningen for renterne til 3,3 milliarder kroner.

Der er ingen, som ønsker sig tilbage til hulkort og telefax. Vi har brug for de bedste digitale redskaber. Men vi har også brug for at gøre op med en til tider fuldstændig forblændet tilgang til dele af den offentlige digitalisering.

Vi har brug for offentlige topchefer og politikere, som lytter til medarbejderne, også når de med al deres rutine og erfaring påpeger fejl og mangler i de ellers så fine digitaliseringsprojekter. Her kan chefgangene i Skatteministeriet og Finansministeriet passende begynde med at udvise langt mere respekt for medarbejdernes faglighed rundt på landets skattecentre. De ønsker også en holdbar løsning for landets boligejere og skatteydere. Så hurtigt som muligt.

BRANCHENYT
Læs også