Talenter er katalysatorer for den grønne omstilling
At tiltrække det rigtige talent har altid været essentielt for virksomheders fremdrift, nytænkning og overlevelse. Under den grønne omstilling er talent også en central valuta i det udskillelsesløb, virksomhederne vil befinde sig i de kommende år. Spørgsmålet er, hvor de eftertragtede talenter vælger at investere deres tid?
Det er et velkendt faktum, at de virksomheder, som formår at tiltrække den stærkeste talentmasse, klarer sig bedst. Hvert år bruger konsulenthuse, advokatfirmaer, store virksomheder osv. enorme ressourcer på at bejle til de unge talenter, som kommer ud på arbejdsmarkedet. Men hvad kræver det at kunne tiltrække de stærkeste talenter i fremtiden?
Noget tyder på, at de unge talenters forventninger og krav til deres kommende arbejdsplads i stigende grad retter sig mod lysten til at bidrage til et højere formål end blot økonomisk vækst. Og at det rigtige brand på et eksklusivt visitkort kombineret med udsigten til en stor bonus ikke længere tilskrives samme værdi som tidligere.
I mit arbejde med bæredygtighed støder vi næsten i alle dialoger med direktionen på anerkendelsen af et stigende pres fra eksisterende medarbejdere i forhold til virksomhedens stillingtagen til og handling på bæredygtighedsområdet. På samme måde oplever virksomhederne i stigende grad, at netop deres strategi og ambition inden for bæredygtighed (eller mangel på samme) bliver centralt i jobinterviews uagtet af, om stillingen i sig selv er relateret til dette område.
Internt pres fra eksisterende talent og anerkendelsen af, at en seriøs og ambitiøs tilgang til arbejdet med den grønne omstilling bliver en forudsætning for at tiltrække fremtidens talent, er således i lige så høj grad som ydre faktorer som forventet kommende lovgivning, forbrugertendenser og krav fra andre stakeholders med til at sætte gang i bæredygtighedsagendaen i mange organisationer.
Talenternes søgning mod et højere formål og ønsket om at bidrage aktivt til den grønne omstilling har jeg og mine to medstiftere også oplevet på egen krop. Vi er som nyetableret rådgivnings- og investeringsvirksomhed med ensidigt fokus på bæredygtighed rent faktisk i stand til at tiltrække den talentmasse, som vi er helt afhængige af for at kunne eksistere. Til trods for væsentlig lavere lønninger, ingen bonusser og den usikkerhed, der altid vil være forbundet med at tage springet og blive del af et nystartet firma.
Det talent, vi konkurrerer om, er i høj kurs og har en høj markedsværdi - og det ved de. Men de talenter, vi ansætter, har det til fælles, at de er fast besluttede på at bruge deres eftertragtede hjerner på at drive den grønne omstilling frem. Og derfor vælger de, som de gør.
I tråd med dette møder vi også et stigende antal stærke profiler, der siger farvel og tak til ellers lovende karrierer i det etablerede erhvervsliv og kaster sig ud i det usikre liv som grønne iværksættere. Disse talenter er drevet af trangen til at gøre en forskel og ofte også en frustration over, at det etablerede erhvervsliv omstiller sig for langsomt. Men deres skarpe hjerner er samtidig også overbeviste om, at det at skabe virksomheder, som søger at løse den aktuelle klimakrise og er skabt til fremtidens markeder, er god forretning. Disse talenter er således drevet både af det højere formål, men også af benhård forretningssans.
Jeg tror personligt på, at talenter har det med at være dygtige til at se fremad.
På denne måde bliver talent – heldigvis - en katalysator for den grønne omstilling. Både i form af pres på de eksisterende virksomheder og som skabere af nye løsninger og grønne virksomheder.
Jeg tror personligt på, at talenter har det med at være dygtige til at se fremad. Og jeg tror på, at det er med god grund, at vi alle som virksomhedsledere anerkender talent som en valuta, vi er nødt til at kæmpe benhårdt for. Det er derfor min overbevisning, at hvis talenterne insisterer på investere deres ressourcer i den grønne omstilling, bør vi lytte.
Både i den mere værdibaserede forstand, hvor talentet insisterer på, at vi alle tager et ansvar og bidrager aktivt til at løse klimakrisen. Og i forretningsmæssig sammenhæng, hvor talenterne har gennemskuet, hvilke typer virksomheder, der vil overleve i fremtiden og hvor de derfor investerer deres ressourcer og ønsker at dygtiggøre sig.
Så jeg satser med talenterne og på, at den grønne omstilling både er sund fornuft, det rigtige at gøre som ansvarligt menneske og samtidig god forretning.
Anna Søndergaard