Kære iværksætter: Drop den alt for friske attitude og håbløse værdiansættelse
Nogle startups bedrager sig selv til at tro, at deres idé er urealistisk mange penge værd. Det bedrag slår virksomheden ihjel og skræmmer investorer væk, inden den er kommet i gang. Hvad værre er: Motivationen brænder ud, hvis man kun vil tjene penge og overser værdien af at tjene nogen.
Jeg har skrevet under på kontrakter tusinde gange før. Men netop i det øjeblik føltes det magisk. Et splitsekund senere var virksomheden solgt. Jeg kigger op, og intense blikke møder mig. Instinktivt når jeg rundt til alle, og oplevelsen af succes er evident. Køber, sælgere og rådgivere smiler. Jeg oplevede øjeblikket som succesfuldt hele vejen rundt.
Succes er i sin substans en svær størrelse at forholde sig til. Der er mange lag, og succes bedrager let den uøvede. Hvis du har set Løvens Hule, forstår jeg helt, hvis du synes, at iværksætterens succes forekommer at handle om penge og eksponering. Begge dele er programmets nerve og afspejler på nogle stræk bestemt også iværksætterens vej. Det er bare sjældent, at virkeligt succesfulde iværksættere på deres dødsleje fortæller, at de stævnede ud i sin tid for alene at blive rige og berømte.
Iværksætteriet har mange veje, og ofte har en startup flere muligheder i et fremadrettet perspektiv. Når jeg møder et founder team, er jeg mest interesseret i at høre, hvad de egentlig vil med deres virksomhed. Hvorfor har virksomheden overhovedet sin berettigelse? Og så vil jeg mærke, at de virkelig brænder for sagen, for det problem, de har tænkt sig at løse for nogen. Herefter når vi helt naturligt til at drøfte, hvordan vi kan definere virksomhedens succes meningsfuldt. Det er afgørende for mig at forstå, for som investor skal jeg være det rigtige match for virksomheden.
Og her er mange startups så generøse, at de hjælper mig uden helt at vide det. For når de kommer med værdiansættelser, der er håbløst høje, ved jeg, at de kun tænker på penge. Så kære startups, drop den alt for friske attitude og de håbløst høje værdiansættelser, hvis I vil have stærke investorer i ryggen.
Nogle startups bedrager sig selv til at tro, at deres idé er urealistisk mange penge værd. Det bedrag slår virksomheden ihjel, inden den er kommet i gang. Hvad værre er: Motivationen brænder ud, hvis man kun vil tjene penge og overser værdien af at tjene nogen. I min bog er det første princip i jungleloven og Darwins lære på én og samme tid.
Selvfølgelig glæder jeg mig over at møde founders, der virkelig brænder for deres idé og udviser selvtillid, for det skal til! De ved, hvad de vil med virksomheden, og de søger løsninger for at indfri deres vision.
Jeg opererer i og omkring de helt tidlige startups, hvor drivet er nerven for mig. Deri ligger kimen til at forstå det fælles succeskriterie. Pengene skal nok komme, når passionerede founders med en stærk vision bliver sat sammen med en kommercielt tænkende investor som mig. Vigtigheden af det fælles succeskriterie er dog essentiel.
I 2018 mødte jeg, hvad jeg anser som én af Danmarks stærkeste, investerende bestyrelsesformænd – Johansen. På vores første møde tager jeg min computer frem og spørger høfligt, om han vil se et pitch deck. Han kigger på mig, smiler og siger: »Næh, jeg vil egentlig bare gerne møde dig«. I samtalen gik det op for os, at vi begge brændte for at hjælpe børn og unge med at uddanne sig selv. Selvom vi var vidt forskellige af natur. Derfor skulle vi arbejde sammen. Derfor skulle Johansen investere tid, kompetencer og penge i min virksomhed.
I februar 2020 på vej hjem fra det endegyldige salg af EduLab og MatematikFessor talte jeg med min kone. Hun er læge, og mit iværksætterliv er noget anderledes end den næstekærlige behandling, hun og landets andre dygtige læger dagligt leverer. Hun spurgte: »Det her handlede ikke om penge, vel?« Til det svarede jeg, at det ikke kun handlede om penge. Det handlede i kernen om at gøre verdens børn bedre til matematik. Om at gå forrest og vise uddannelsessektoren, at man kan høste enorme gevinster ved at bruge digitale læremidler. Det handlede om at gøre matematik tilgængeligt og sjovere. Både for elever og lærere – men også for at inspirere alle de passionerede mennesker, der udvikler og udgiver materialerne. Derfor startede og drev jeg EduLab i 14 år.
Kort tid efter, at blækket var tørt på kontrakten for EduLab, tog jeg fat på mit virke som investor. En dag ringede telefonen. Det var Thomas, der var med til at stifte EduLab i 2006. Han var helt oppe at ringe og råber nærmest i røret: »Kasper, vi har skabt det næstmest Googlede ord i Danmark i 2020!« Jeg smiler med hele kroppen og kigger ud i decembervejret. Og føler mig succesfuld, fordi jeg ved, at jeg har tjent mere end penge – jeg har tjent et højere formål.
Kasper Holst Hansen