Serier

Slip nu kontrollen, din kontrolfreak

Fuldstændig epidemikontrol nej tak. Vi vil ikke styres og kontrolles udefra, dog alligevel er det den virkelighed, vi lever i lige nu.

Corona rammer verden

Der er strammet til fra regeringens side, og den mindste adfærdsafvigelse er umulig, hvis du læser reglementet. At drive forretning og passe på hinanden går åbenbart ikke hånd i hånd. Vi kan ikke blæse og have mel i munden. Eller kan vi?

I arbejdet med adfærd og kultur oplever jeg en udpræget, måske ubevidst holdning til, at motivation kan styres og kontrolleres af ledelsen. Men det er stik modsat af virkeligheden, hvor autonomi er en af de fundamentale drivkræfter for motivation, herunder også den mildere form, involvering.

Begge er i stærkt underskud for tiden, hvis man sidder på den anden side af regeringskontorerne, hvilket jeg bekræftes i dagligt i mødet med mine kunder i erhvervslivet. Mange ledere har oplevelsen af at være blevet umyndiggjort ud fra devisen, at det at passe på hinanden og drive forretning er binære modsætninger, og ve dem, der forsigtig løfter en finger og inviterer til dialog og nuancering, de risikerer at blive udskammet for fuld udblæsning.

Paradoksalt nok, er det de samme ledere, som “glemmer” at give den samme autonomi og involvering til deres medarbejdere, de selv ønsker fra regeringen. De excellerer i et system, hvor de er den hurtigste knallert på havnen, farten boostes med overconfidence bias i benzintanken og en forfejlet tro på, at deres medarbejdere motiveres af retningsangivelser fra ledelsesgangen. Ikke sagt højt, bevares, men i en form for enighed og antagelse, at sådan er det jo bare.

Det er bestemt også en rar følelse, at når ledergruppen langt om længe er blevet enige om retningen, skal der ikke slås med resten af organisationen for at de følger med. Det er som at køre til Italien på campingferie, og du antager og håber, at campingvognen selv har koblet sig på. Der mangler en kobling. Koblingen er motivation. Motivation for at følge med, for når hverdagen rammer, og virkeligheden sætter ind, er det som om, at organisationen lever sit eget liv.

Autonomi og involvering er kritisk for motivationen, og psykologerne Ryan og Decis´ selvbestemmelsesteori, slår, som så mange andre studier i samme boldgade, fast, at mennesker helt grundlæggende gerne vil bestemme selv. Dejligt, at forskningen bekræfter, at autonomi er en drivkræft for motivation. Hvor jeg er skuffet over, at motivationsteori ikke er slået mere igennem i regeringskontorerne, er jeg optimistisk, når jeg forlader møderne på ledelsesgangen.

Som ledelseskonsulent er det ikke svært at se, at noget er i gære på arbejdspladserne, på tværs af brancher. Der er et stort paradigmeskifte i gang, og jeg tror, at der grundlæggende kommer til at ske ændringer de næste mange år frem. Jeg oplever de ansatte stiller langt flere spørgsmål.

Spørgsmål der afdækker, hvilken rejse virksomheden er på, hvem vi tjener penge til, hvorfor gør vi det, vi gør. Folk vil have autonomi, involveres og have en storytelling at gå ud i deres netværk med. Noget de kan være stolte af at fortælle til familien, vennerne og ved middagsbordet.

Dem, der står forrest på perronen, er dem, som allerede nu ændrer deres ledelsesfilosofi og lader performance og forretningsmål være en sidegevinst ved at have topmotiverede medarbejdere. De bruger kulturen som et aktiv i deres historiefortælling og til forankring af adfærd, der skaber succes.

Når først medarbejderne er naturligt motiveret, sker der et kvantespring i performance. Prisen, der skal betales for øget autonomi til medarbejderne, er mindre autoritet til lederne og farvel til selvbilledet som den hurtigste knallert på havnen, men hvor fedt var det alligevel?

Der er noget sandhed i den berømte forfatter Antoine De Saint-Exupéry citat ”Hvis du vil bygge et skib, så få ikke folk til at samle tømmer, give dem opgaver og sæt dem i arbejde. Lær dem i stedet at længes efter havets uendelige storhed”.

Til regeringen: Involvér os og giv os friheden til BÅDE at passe på hinanden og drive vores forretning. Til lederne, slip motivationen løs, og der venter både guld og glade medarbejdere.

BRANCHENYT
Læs også