Debat

Ledere har brug for ro til at gro

Hvis vi som ledere ikke er i stand til at være realistiske med vores ressourcer og give plads til både gøren og væren i vores hverdag, risikerer vi at betale en høj pris: Koncentrationsbesvær, søvnløshed, stress, ringe dømmekraft, dårlige beslutninger, ødelagte relationer, hukommelsestab og i sidste ende fysisk og psykisk udbrændthed. 

Mange ledere har ambitioner om en flot karriere samtidig med, at de gerne vil være en god forælder. Det må dog ikke gå ud over cykelturene, det sociale samvær med vennerne og gør-det-selv-projekterne i forstadsvillaen. Men er det realistisk?

Mange steder i erhvervslivet er skabt en ledelsesmæssig rollemodel, som de færreste kan leve op til. Det bliver ikke bedre af, at mange er bange for at sige nej og for at gå glip af noget, men det er vi nødt til. Gennem årene har jeg desværre set ledere, som har stillet så store krav til sig selv på alle områder, at det har haft fatale konsekvenser for både dem selv og deres familie.

Når jeg ansætter ledere, interesserer jeg mig derfor for, om de er fortrolige og realistiske med, hvilke ressourcer de har til rådighed og hvordan de vælger at bruge dem. Er der balance og har de foretaget bevidste valg? Min erfaring viser nemlig, at de mennesker, som mener sig i stand til at levere 120 pct. alle steder, har langt større risiko for slet ikke at levere. Det koster dyrt for både individet og virksomheden.

Hvis vi vil have en plante til at vokse og blomstre, må vi passe og pleje den. Overvanding, for meget gødning og for hyppige omplantninger får planten til at dø. Planten har brug for ro til at slå rødder og til at gro. Det samme gælder os mennesker, som har både fysiske og kognitive begrænsninger – også selvom der står leder i signaturen.

Derfor er det indlysende, at det er uhensigtsmæssigt som leder at have en hverdag med væg-til-væg møder OG samtidig træne til en Ironman OG deltage i to netværksgrupper OG sidde i flere bestyrelser OG deltage på et forløb i personlig udvikling OG være en nærværende ægtefælle OG træne datterens håndboldhold OG sætte sommerhuset i stand.

Hvis vi som ledere ikke er i stand til at være realistiske med vores ressourcer og give plads til både gøren og væren i vores hverdag, risikerer vi at betale en høj pris. Koncentrationsbesvær, søvnløshed, stress, ringe dømmekraft, dårlige beslutninger, ødelagte relationer, hukommelsestab og i sidste ende fysisk og psykisk udbrændthed.

Når vi bevidst vælger at give plads til ro i vores arbejdsliv, kan det imidlertid umiddelbart få os til at føle, at vi er mindre handlekraftige, langsomme og ikke arbejder nok. Min erfaring er, at det stik modsatte faktisk er tilfældet, og at ro gør os i stand til at nå målene hurtigere og med færre ressourcer. Kvalitet frem for kvantitet.

Ro giver os nemlig mulighed for at bearbejde input, restituere, skelne det væsentlige fra det uvæsentlige og gøre det komplekse simpelt. Ro skærper vores sanser, øger vores effektivitet, handlekraft og beslutsomhed. Ro øger vores evne til at fokusere, reflektere og perspektivere. Ro styrker vores evne til at udvikle og sikre virksomhedens økonomiske performance. Alene af den grund må enhver bestyrelse insistere på, at ledere prioriterer ro til at gro.

BRANCHENYT
Læs også