Serier

Er gamere fremtidens ledelsestalenter? 

Der er nok ikke mange topledere, der skriver gaming på deres CV. Men det er en kompetence, der kan være afgørende for jobsikkerheden i fremtiden. For gamere kan meget vel gå hen og blive den nye fødekanal til fremtidens erhvervsledere. 

Corona rammer verden

Virksomheder bliver mere og mere globale og digitale. Internt sammensættes teams oftere på tværs af lande og afdelinger – gerne med deltagere af folk udenfor virksomheden. De nye hybride arbejdsnormer, anvendes til at tiltrække de bedste og ofte manglende kompetencer, uden geografi som begrænsning. Beslutningskompetencen spredes også ud i organisationen, for at man kan reagere hurtigere på kundernes skiftende behov og i et marked i evig forandring.

Samtidig opgraderes der på it-siden som aldrig før, så man i stigende grad har adgang til realtidsdata, business intelligence og dashboards, der hjælper til hurtigt at træffe de rigtige beslutninger og løbende justere strategien.

En forandring der kun er accelereret under coronaen, og som vil fortsætte i lang tid fremover, og definere nye måder at arbejde på i det 21. århundrede.

Globaliseringen, den stigende forandringshastighed, kravet til performance målt op mod modet til at turde fejle og ikke mindst den nye post-corona hybride hverdag kommer til at sætte mange ledere under pres.

Mange af de lederevner, som topledere besidder i dag, bruges allerede effektivt af de bedste online gamere.

Natasha Friis Saxberg

For hvordan følger man med fremtiden fra sit komfortable lederkontor, når de ugentlige afdelingsmøder, vandfaldsmodellerne og gamle ledelsesdyder ikke længere er nok? Svaret er måske, at man skal lade sig inspirere af og agere mere som en moderne in-game-leader!

Fra gameleader til topleder

Evnen til at uskadeliggøre en bombe med sit team, mod toptrænede terrorister, at koordinere ressourceindsamling for at kunne komme i Valhalla, eller at lede en 50-mand stor raidgruppe mod et gigantisk monster kan virke som en helt anden verden, end den de fleste erhvervsledere befinder sig i. En verden de fleste nok mest af alt kender fra familiens teenageværelse.

Der er naturligvis forskel på gaming og business verdenen. Bl.a. i forhold til den risiko, man reelt tager, og de konsekvenser, fejl har for både en selv, teamet og organisationen. Men der er flere lighedspunkter end forskelle. For mange af de lederevner, som topledere besidder i dag, bruges allerede effektivt af de bedste online gamere.

De arbejder f.eks. dagligt med rekruttering, belønning og fastholdelse af de bedste talenter til deres team. Og de er enormt gode til at eksekvere på deres mål og løbende optimere strategien, da de trives i en høj grad af performancekultur. Noget som i den grad efterspørges hos toplederne i dag.

In-game-leaders har typisk også gode sociale evner, da de skal kunne skabe effektive teams, delegere ansvar og motivere teamet for at sikre, at der hele tiden sker fremskridt i forhold til deres plan.

Derudover har de også en række yderligere kompetencer, der bliver nyttige i fremtidens hybride, datatunge og evigt skiftende organisationer.

Først og fremmest er de vant til at forholde sig til realtidsdata samtidig med, at de via dashboards hurtigt kan identificere fremdrift, spotte udfordringer og vurdere det enkelte teammedlems nuværende og historiske performance.

På den måde kan de lynhurtigt analysere deres organisations konkurrencemæssige fordele – ofte baseret på ufuldstændige og komplekse dataset, tilrette strategien og eksekvere på planen, så projektet kommer i mål.

De fungerer også godt i en virkelighed med en mere flydende medarbejdersammensætning, krav til selvorganisering og en decentraliseret ikke-hierarkisk opbygning, hvor teamwork, situationsbestemt ledelse og kommunikation er nøglen til succes.

Lederskab er en opgave ikke en livsstil

Den største forskel mellem de nuværende erhvervsledere og in-game-leaders er dog nok forventningen til deres eget lederskab. I en virksomhed bliver man ofte forfremmet oppefra på baggrund af ens kompetencemæssige erfaring. Og man har derefter ”ledelse” som en decideret karrierevej resten af sit liv.

Ingen i gamingverden forventer dog, at deres lederskab varer for evigt. Her er det naturligt, at man er leder det ene minut og tager imod ordrer i det andet. For dem er lederskab en opgave – ikke en identitet.

Og de er meget bevidste om, at de aldrig stopper med at skulle fortjene retten til at lede. Derfor skal de også altid være lydhøre overfor gruppens bekymringer – og de skal altid kunne forklare og sælge deres beslutninger.

Lederrollen skal gentænkes

Med 2,8 mia. gamere globalt, og når halvdelen af den danske befolkning spiller computerspil – heraf hver fjerde dansker der spiller ofte, er fremtidens talentpool enorm. Skal virksomhederne fange eller fremavle fremtidens potentielle topledere, bliver mange organisationer nødt til at ændre deres syn på, hvad en leder reelt er og kan.

Lederskab skal ikke længere ses som en livstidsstilling, men som et job man påtager sig for at løse en specifik opgave.

En trend vi heldigvis ser i forbindelse med flere CEO-ansættelser, hvor direktøren bliver hyret specifikt for f.eks. at håndtere en fusion, en børsintroduktion eller effektiviseringsrunde.

Så næste gang du som leder beder din teenager om at stoppe med at spille, skulle du måske i stedet sætte dig ind ved siden af hende, og forstå den verden og de kompetencer der udfolder sig – og hvordan du tilegner dig dem!

BRANCHENYT
Læs også