Debat
BREAKING

Kvinde, kend dit it-potentiale

Kvinder er stort set en by i Rusland, når det gælder IT-branchen, og det er en skam. Det er en branche for alle, men for at alle får øjnene op for det, bliver vi nødt til at gøre en målrettet indsats.

Da jeg trådte mine barnesko i 1990’ernes Rumænien, havde jeg ikke den fjerneste idé om, at jeg en dag ville stå i den danske it-branche. Man ved som bekendt sjældent, hvor livet fører én hen, og dengang var it ikke den samme fremadstormende branche, den er i dag.

Derfor er det heller ikke underligt, at jeg som ung pige ikke var klar over it-branchens store potentiale.

Her lidt over 20 år senere har det ikke ændret sig det store. Unge piger og kvinder er stadig langt mindre tilbøjelige til at vælge en karriere i it end mænd. Og det er et kæmpemæssigt problem, for den danske it-branche har aldrig haft større brug for flere hænder.

Ifølge en nylig analyse fra IRIS Group og HBS Economics for Danske Gymnasier og Ingeniørforeningen IDA mangler vi i skrivende stund 7.500 it-professionelle i Danmark. Hvis ikke vi får vendt skuden, forventes tallet at stige til svimlende 22.000 i 2030.

Samtidig viser tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, at kvinder udgør sølle 30 procent af ansøgerne til landets it-uddannelser i år. Vi taler om en talentkrise, som ikke bare får it-branchen, men dansk erhverv i det hele taget til at sakke bagud, når det egentlig var meningen, at it skulle fremtidssikre os.

Krisen kradser også hos mig i en ung, mindre københavnsk virksomhed, hvor vi leverer en online platform, som hjælper jobsøgende med cv’er og ansøgninger. Og med 7 millioner brugere globalt går det over stok og sten for os.

Sådan da. For som den mindre arbejdsplads, vi er, har vi ambitioner om at vokse. Men vi har store udfordringer med at tiltrække kvalificerede it-medarbejdere. Talentpuljen er ganske enkelt for begrænset i Danmark. Derfor planlægger vi at udvide med nye afdelinger internationalt, hvor vi kan nå ud til flere jobkandidater. Vi er altså nødt til at rykke arbejdspladser ud af Danmark for at få den arbejdskraft, vi har brug for.

It på skoleskemaet

Hvis vi skal problemet til livs, er jeg overbevist om, at vi skal vække særligt de unge pigers it-interesse. Simpelthen fremme deres teknologiforståelse og skabe et miljø, som de har lyst til at blive en del af, når de skal vælge profession.

Og det opnår vi blandt andet ved at gøre it-branchen mere synlig i undervisningen for børn og unge.

Vi ser det fx allerede i nordiske initiativer med it-bootcamps, hackathoner og kodningsskoler, der henvender sig til børn og teenagere, og herhjemme har vi også stærke tiltag som Coding Pirates Denmark. Men vi skal være langt bedre til at slå på tromme for det enorme potentiale i, at vores børn og unge bliver dygtige til at skabe med teknologi.

Det kunne også være gennem diverse kampagner eller ved hjælp af it-medarbejdere, der fortæller om branchens mange fordele – god løn, høj jobgaranti, en fod inden for fremtidens branche – til eleverne. Mulighederne er mange.

Kvindelige rollemodeller baner vejen

Udfordringen med at lokke flere kvindelige talenter til it-området hviler dog ikke ene og alene på uddannelsesinstitutionerne.

Vi har nemlig også massivt brug for flere kvindelige ledestjerner i virksomhederne, der tør gå forrest og vise andre kvinder, at en it-karriere faktisk kan være svaret på deres drømme.

For vi spejler os i kvindelige rollemodeller. I nogen, der kan fortælle os, at branchen ville nyde stor gavn af at få flere kvindelige talenter og perspektiver. At it praktisk talt er overalt. Og at diversitet giver mere værdi på bundlinjen ifølge utallige undersøgelser.

Digitale færdigheder er ikke længere et privilegie for de få, men en nødvendighed for alle. Altså er it-branchen også for alle. Derfor er min opfordring også at være nysgerrig på feltet, især hvis man er kvinde.

Da jeg selv satte foden inden for området for seks år siden, måtte jeg kaste lange blikke efter kvinder, der kunne vise mig vej. Lige siden har det ligget mig på sinde i så stor en grad, at jeg har startet en podcast om netop kvindelige ledere og rollemodeller.

For hvis ikke vi viser, at it gerne vil kvinderne, vil kvinderne heller ikke it. Vi har ikke råd til at lade hverken kvinderne eller så vigtig en branche i stikken.

Læs også