Den danske tech-branche lider – og kvinder er løsningen
Den danske tech-branche er alarmerende fattig på kvinder, og det er et problem, vi må og skal løse. Ambitionssnak er der nok af. Det er på tide, at vi følger den op med handling og konkrete løsninger – og ikke kun for diversitetens skyld.
»Jeg troede, du arbejdede i HR.«
»Jeg vidste ikke, du kunne kode.«
Fordomme om kvinder i tech er der nok af. Ovenstående er blot et lille udsnit af de mange forbløffelser, jeg selv har hørt gennem min 25 år lange karriere i branchen, der er notorisk kendt for at være mandsdomineret. Med alt for langsomme forandringer i sigte.
Går man en rundtur i de danske tech-virksomheder, er chancen for at møde en Mathias eller Peter nemlig længder større, end den er for at støde på en Mathilde eller Pernille. Og selvom faget på det seneste har budt velkommen til flere kvinder, lever virkeligheden stadig op til branchens ry.
Talentkrise lurer
Lad os være ærlige. Det her indlæg er måske ikke det første, du læser om manglen på kvinder i den danske tech-branche. Men meget tyder på, at vi stadig ikke er opmærksomme nok på problemet. For mens vi sidder på hænderne og diskuterer vidtløftige ambitioner for at lokke flere kvinder til industrien, fortsætter den generelle mangel på tech-talenter i Danmark, så langt øjet rækker.
Ifølge en rundspørge fra IT-Branchen har hele 90 procent af danske virksomheder svært ved at besætte it-stillinger. Ingeniørforeningen IDA og Danske Gymnasier stemmer i og anslår, at vi vil mangle intet mindre end 22.000 it-professionelle herhjemme i 2030, hvis det fortsætter som hidtil. Læg dertil, at de nyeste tal fra Uddannelses- og Forskningsministeriet viser, at kvinder kun udgjorde 34 procent af ansøgerne til landets it-uddannelser i 2021.
På den ene side har vi altså en vigtig branche, der desperat skriger på flere hænder, mens vi på den anden side er blinde for de mange potentielle kvindelige tech-talenter, den samtidig går glip af. Ironisk, kan man fristes til at sige. Hvorfor ikke slå to fluer med et smæk?
Et par forslag
For det første bliver vi nødt til at støve fortællingen om tech af helt nede i de tidlige stadier – inden optagelsen på de videregående studier. Tech-orienterede uddannelser udgør hele fundamentet for diversiteten i branchen, og hvis vi ændrer måden, vi brander disse uddannelser på, kan vi åbne nye døre for både de kvindelige studerende og for branchen, der ville have godt af flere kvindelige perspektiver.
Når vi skal forklare, hvad vi laver som tech-professionelle, bliver det ofte en fortælling om software og algoritmer. Og selvom det selvfølgelig er sandt, kan jeg som mangeårig professionel i branchen skrive under på, at tech også er et utrolig alsidigt fag, der dyrker kreativitet mindst lige så meget som de tekniske og matematiske aspekter, vi som regel bindes op på.
Tænk på udviklingen af en ny app: Her spiller kreativitet en afgørende rolle i samtlige stadier fra den tidlige skitsering over produktudviklingen helt til den endelige lancering. Databehandling og kodning er essentielle elementer, men de kan aldrig stå alene uden skæve tænkere, der formår at samle det hele i fx kreative brugerflader.
Nu påstår jeg ikke, at kvinder er mere kreative, mens mænd kun tænker i kodning. Pointen er, at vi skal være bedre til at fremlægge et mere komplet og friskt indtryk af branchen, når vi slår et slag for den i uddannelsesinstitutionerne.
For det andet gælder det om at sætte spotlight på foregangskvinder og ikke mindst virksomheder i tech. ”Hvis hun kan, så kan jeg også.”
Ofte er de psykologiske processer ret simple, når det kommer til adfærdsændring. Hvis vi gerne vil have flere kvinder i tech, har vi simpelthen brug for, at flere kvinder og virksomheder stiller sig frem som rollemodeller og fortæller om tech-industriens fordele: Høj løn, god jobsikkerhed, en branche der tegner morgendagens verden, bare for at nævne nogle få.
Jeg er klar over, at der allerede bliver arbejdet på flere gode initiativer for at få flere kvinder ind i branchen. Men vi kan sagtens gøre mere. Og her mener jeg ikke mere snak i krogene. Ingen er nogensinde kommet frem i verden af kun at tale om deres ambitioner.
Helena Nimmo