Tjek ind til fremtidens lederskab
I gamle dage tjekkede vi ind i lufthavnen for at få flest mulige point på vores Eurobonus-kort. I dag tjekker vi ind med vores kolleger for at få kontakt til hinanden og fremtidens lederskab. Det er en af de mest effektive veje til psykologisk tryghed, tillid og selvledelse.
Hvis du har et job på en dansk arbejdsplads, har du med stor sandsynlighed prøvet at begynde et møde med at tjekke ind. Et tjek ind vil sige at indlede et møde med at lade hver deltager sige noget, om det der fylder lige nu. Måske er du fan – eller måske er du det modsatte. Et tjek ind kan nemlig både være en virkelig god oplevelse, men det kan også være en flad, ligegyldig eller direkte dårlig oplevelse.
Den her klumme handler om at tjekke ind. Hvorfor er det så virkningsfuldt? Hvad er det? Hvordan gør man? Og hvorfor er det, at det nogle gange går galt?
Jeg har faciliteret et tjek ind mere end hundrede gange. Med tiden er jeg blevet mere og mere overbevist om, at et godt tjek ind kan være en af de mest effektive veje til at skabe alt det, vi taler om, når vi taler om fremtidens lederskab, for eksempel psykologisk tryghed, tillid og selvledelse. Jeg kalder det derfor porten til fremtidens lederskab.
Kroppen er klog, og vi ved godt, hvornår der ikke er den mentale og kropslige modenhed hos en leder eller i organisationen.
Det kræver dog, at det bliver et relevant og meningsfuldt tjek ind. Et tjek ind af høj kvalitet. Lykkes det, vil man opleve, at det ændrer kvaliteten af kontakt i rummet. Energien fortættes, og der opstår et helt andet niveau af nærvær og tilstedeværelse. Ved at godt tjek ind tør deltagerne at vise noget af sig selv. Man gør sig autentisk, sårbar og personlig.
Et vellykket tjek ind kan også være med til at vække kroppens intelligens. I det moderne samfund er vi trænet i kun at bruge den intelligens, der sidder i hovedet. Den rationelle, kognitive og analytiske. Vi har koblet kroppen af. Intuitivt ved vi godt, at kroppen ofte ved besked før hovedet. Men vi mangler at træne evnen til at mærke og afkode det, kroppen fortæller os. En god facilitator vil spørge til kroppen og dermed åbne op til det, som viser sig her og nu. Det er stort set altid den simpleste vej til at forstå det, der reelt er på spil for en person eller i en gruppe.
Hvordan gør man så? Hvordan undgår man, at det bliver en flad, ligegyldig runde, hvor alle holder sig til sikre emner, som f.eks. at fortælle, hvad man fik til morgenmad? For at opnå et meningsfuldt tjek ind skal der være et vist niveau af tryghed i rummet. Det kræver noget af konteksten, af kulturen/ stemningen i gruppen og først og fremmest af facilitatoren.
Facilitator skal hvile i sig selv for at kunne holde rummet. Det kræver en vis modenhed. At kunne tillade sin egen fejlbarlighed er forudsætningen for at deltagerne tør og ser værdien af at vise sig. Herfra skal facilitator reagere roligt, nysgerrigt, oprigtigt respektfuldt og omsorgsfuldt (det er ikke det samme som at være sød og blød; nærmest tværtimod) på det, der tjekkes ind med.
For at gennemføre et tjek ind, skal facilitator begynde med selv at ”ankomme”. Det lyder måske lidt mystisk, men det er faktisk vigtigt. Jeg plejer for eksempel at begynde med at tune ind på energien i en given gruppe allerede, når jeg træder ind i rummet, men i særlig grad, når jeg først sidder i gruppen (som regel er stolene placeret i en cirkel uden bord i midten) og inden mødet starter. Jeg ved derfor aldrig på forhånd, hvordan jeg vil åbne et møde. Det afhænger af det, der viser sig, når først jeg er der.
Efter at facilitator har åbnet mødet ved at melde, hvad han eller hun ser og mærker i rummet, skal der stilles et spørgsmål til gruppen, som inviterer til at stille skarpt på den energi, der er til stede. Det kan være spørgsmål som Hvad fylder lige nu? Hvad er du optaget af? Hvad er vigtigt at sige, for at du kan være til stede her og nu? Hvad vil du gerne have ud af dette møde? Hvad kan du være bekymret for?
Facilitator kan åbne deltagerens melding yderligere op ved at lade sig styre af nysgerrighed. Det gode tjek ind varer ofte en time eller mere. Det kan virke som lang tid, men det kan være den investering, der gør at alle andre punkter på dagsordenen overstås hurtigere og mere effektivt.
Et tjek ind kan som sagt også gå galt. Når det sker, skyldes det stort set altid, at det er lederen, kulturen eller nogle specifikke omstændigheder, der skaber en utryghed, som gør at deltagerne ikke ser værdien af at vise sig. Kroppen er klog, og vi ved godt, hvornår der ikke er den mentale og kropslige modenhed hos en leder eller i organisationen, som der skal være, førend det kan betale sig at være ærlig, autentisk og sårbar.