Bestseller-ejer skærer til: »Situationen er hammeralvorlig«
Interview: Anders Holch Povlsen forudser, at tøjbranchen og erhvervslivet ser ind i en anderledes fremtid på den anden side af coronakrisen.
En stresstest i erhvervslivet og samfundet, som ingen har prøvet før.
Sådan karakteriserer Anders Holch Povlsen, ejer af og adm. direktør for modekoncernen Bestseller, den aktuelle situation. Salget er stort set stoppet over to uger og koster lige nu milliardomsætning i hans tøjselskab.
Bestseller er Danmarks suverænt største i tøjbranchen og spiller med blandt de store globalt. Koncernen, der i regnskabsåret 2018/19 omsatte for 26,2 mia. kr. og fik et resultat før skat på 2,8 mia. kr., har salg på 55 markeder. Både gennem 2.500 egne butikker og 15.000 engroskunder.
Coronakrisen har dog på et par uger stoppet en stor del af salget i hele Europa, og det rammer hårdt i den samlede tøjbranche. Det har Anders Holch Povlsen og ledelsen i Bestseller reageret på fredag ved at afskedige 750 af de 4.800 ansatte i Danmark. Den kommende tid vil der også ske nedskæringer blandt koncernens udenlandske ansatte rundt om på markederne.
»Vi ser ind i noget, som er mere alvorligt, end det er gået op for de fleste. Det her stop er en stresstest af vores samfund, virksomheder og os alle sammen, som ingen har prøvet før. Jeg har aldrig set en lærebog om, hvordan det skal tackles. Situationen er hammeralvorlig,« mener Anders Holch Povlsen.
Selvom han selv opgøres på listen som Danmark rigeste, og ud over Bestseller har en række investeringer i andre virksomheder, fastslår Anders Holch Povlsen, at der for ham at se ikke er noget vej uden om at tilpasse virksomheden.
»Vi ser ind i en helt anden fremtid, end vi troede for et par uger siden. Bestseller er en dansk virksomhed, som arbejder internationalt. Lige nu er der ingen omsætning eller indtægter hos en masse butikker og kunder. På den anden side har vi en masse medarbejdere, leverandører, huslejeaftaler og andet, som samlet er store forpligtigelser. Vi skal i denne krise finde 100 mio. kr. hver arbejdsdag for at kunne drive virksomheden. Det kan mærkes dybt,« siger Anders Holch Povlsen.
Han fastslår, at lige nu er meldingen, at kunderne i detailhandlen rundt om på markederne ikke kan betale deres regninger, og de første konkurser er løbet ind.
»På samme tid er vores leverandører pressede. Vi skal også hjælpe vores gode kunder og leverandører. Vi lever ikke af at være grådige – men af at sælge mange varer. Men vi er lige nu fanget i noget uvirkeligt,« mener Anders Holch Povlsen.
Han er også partner i det kinesiske selskab Bestseller Fashion Group China, der driver flere end 7.000 butikker rundt om i mere end 500 kinesiske byer. Netop udviklingen de seneste måneder i Kina med coranavirussen tager Anders Holch Povlsen med ind i beslutningerne for det danske selskab.
»Kina har måske håndteret coronasmitten bedre end i Europa, men jeg tror dog også, at vi i Danmark gør meget rigtigt. Erfaringerne fra Kina den seneste tid gør, at vi i Europa måske nu kigger ind i seks-otte uger uden omsætning. Derefter skal vi i gang igen. For hver dag og uge vi ligger stille, jo sværere bliver dette. Vi kan allerede nu forudse, at dette ikke bliver den samme virksomhed på den anden side. Vi er kampklare og vil generobre. Men vi kigger ind i noget uvist, da vi ikke ved, hvor længe det varer,« siger Anders Holch Povlsen.
Mens salget ligger stille i stort set alle de fysiske tøjbutikker, som Bestseller har selv eller handler med i Europa, er der fortsat en vis omsætning i onlinehandlen. Bestseller vil her forsøge at skrue op både i egne kanaler og med salg til de store portaler, hvor Anders Holch Povlsen i øvrigt selv er blandt aktionærerne hos Zalando og Asos.
»Online er den eneste måde med kontakt til forbrugerne lige nu, men det salg slipper jo heller ikke uden om coronakrisen. Forbrugernes køb falder uanset kanal. Det mest forbistrede er, at vi hos Bestseller for to uger siden var på vej med et rekordresultat for 2019/20, der så ud til at give os en samlet vækst i omsætning på 10 pct. Vi havde 15 pct. mere i ordrebogen end på samme tid i fjor, så vi ville afslutte dette år helt fantastisk. Det rammer os som en boomerang nu,« siger Anders Holch Povlsen.
Regering og folketing her i landet har jo de seneste dage lanceret hjælpepakker med bl.a. mulighed for lønkompensation til virksomheder for at undgå afskedigelser. Hvorfor bruger I ikke de muligheder frem for nu at afskedige 750 danske ansatte??
»Vi vil arbejde hele weekenden med at få et samlet overblik over vores aktiviteter, også i de andre lande. Vi kigger på alle muligheder. Men jeg er nødt til at reagere allerede nu på, at vi ikke står det samme sted om 12 måneder. Det bliver sværere end nogensinde efter dette. Derfor må vi være påpasselige. Bestseller har et fantastisk team af medarbejdere. Jeg vil gøre, hvad jeg kan for at vinde de folk, som vi må sige farvel til, tilbage, når tiden er til det,« siger Anders Holch Povlsen.
Ud over Bestseller har Anders Holch Povlsen og familien en lang række andre aktiviteter gennem investeringsselskabet Heartland – lige fra bl.a. onlinesupermarkedet Nemlig.com til Normal-kæden og andet.
Holch Povlsen understreger, at de interesser varetages gennem netop Heartland, mens han lige nu holder fokus på som adm. direktør at få Bestseller manøvreret gennem krisen.