Erhverv

Nemlig.com i digitalt gennembrud: Nu vil ejerne investere trecifret millionbeløb i den digitale dagligvarehandel

Anders Holch Povlsen og Stefan Plenge har for første gang plus på driften i deres fælles onlineforretning, Nemlig.com. Det giver ejerne mod på at investere endnu mere i det nuværende momentum.

Stefan Plenge er adm. direktør, stifter og medejer af Nemlig.com. Han har haft travlt, efter at coronakrisen har bidraget til ændrede indkøbsvaner og givet onlinesupermarkedet et længe ventet gennembrud. Foto: Charlotte de la Fuente

10 år efter, at Stefan Plenge stiftede Nemlig.com, har onlinesupermarkedet fået sit helt store gennembrud.

For første gang leverer Nemlig.com overskud på driften, og det er lidt af en milepæl i et dagligvaremarked, hvor forbrugernes indgroede indkøbsvaner hælder mod at købe ind i et af de utallige fysiske supermarkeder, der ligger i det ganske land.

»Nu har vi hørt så meget om, hvor mange penge Nemlig.com har tabt, men vi har hele tiden vidst, at vi på et tidspunkt ville blive overskudsgivende. Det er vi nu, og det gør det endnu nemmere at investere i Nemlig.com og have en tro på fremtiden – selvom det aldrig har været svært for os,« siger Anders Holch Povlsen, som købte sig ind i 2013 og ejer virksomheden sammen med stifter og adm. direktør Stefan Plenge.

Det forskudte regnskabsår 2019/2020 sluttede med udgangen af juli og viste et overskud på den primære drift på 13,4 mio. kr., mens omsætningen for første gang landede på den gode side af 2 mia. kr.

Selvom nethandlen har fået et kæmpe boost i år grundet pandemien og de mange restriktioner, er det ikke kun coronaudbruddet, som har forvandlet Nemlig.com til en overskudsforretning, fortæller Stefan Plenge.

»Vi havde enkelte måneder med overskud på driften, allerede inden vi gik ind i regnskabsåret. Vi kommer også godt fra start med driftsoverskud i august 2019, og det har vi haft lige siden på månedlig basis,« siger han og tilføjer:

»Så går kapitel to i gang, som gør, at efterspørgslen eksploderer.«

Med kapitel to mener Plenge pandemien, der for alvor har sat skub i salget på Nemlig.com og nethandlen i det hele taget. Den 11. marts lukkede statsminister Mette Frederiksen som bekendt landet ned og opfordrede danskerne til at købe ind via online kanaler for at undgå fysisk kontakt med andre mennesker og fare for smitte.

Én ting er muskler, men drømmer man om det her morgen, middag og aften, og arbejder man for det morgen, middag og aften, og forstår man sig på det godt nok? Det er det, der gør forskellen.

Anders Holch Povlsen

I løbet af de efterfølgende små to måneder fik Nemlig.com lige så mange nye kunder som i de foregående 10 måneder. Både yngre forbrugere og forbrugere over 65 år har fundet vej til virksomhedens netbutik, og den chance lader de to ejere ikke passere uden at forsøge at udnytte momentum, og det koster penge.

»Vi kommer til at fortsætte med et meget højt investeringsniveau, der bl.a. indbefatter, at vi reinvesterer al overskud,« siger Stefan Plenge.

Med en tyrkertro på, at flere vil handle på nettet i fremtiden, forventer ejerne at investere »et stort trecifret millionbeløb« inden for de næste 12 måneder. Pengene skal bl.a. bruges til at forbedre indkøbsoplevelsen og udvide sortimentet.

Nemlig.com
  • Stiftet af Stefan Plenge i 2010.
  • Sidder på 49 pct. af markedet for online dagligvarehandel i Danmark ifølge en analyse fra Dansk Erhverv.
  • Virksomheden omsatte i regnskabsåret for 2018/19 for 1,4 mia. kr. og havde et underskud efter skat på 52 mio. kr.
  • I det seneste regnskab fra 2019/2020 omsatte selskabet for 2,1 mia. kr. og fik for første gang driftsoverskud, mens bundlinjen var et underskud på 11,8 mio. kr.
  • Stifter Stefan Plenge er adm. direktør for selskabet. Han ejer virksomheden sammen med Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen, som ejer ca. 70 pct.

Anders Holch Povlsen understreger, at indtjeningen godt kunne være optimeret den seneste tid med så meget mere gang i butikken. Men for at det for alvor bliver sjovt at lege med på dagligvaremarkedet og tage en del af den samlede omsætning på ca. 110 mia. kr., er volumen afgørende. Der skal med andre ord endnu flere kunder i netbutikken.

Derfor er strategien at forbedre produktet, bl.a. ved at pakke og levere varer både dag og nat.

»Der er lang tid til, at nogle i denne branche tjener penge på at stå og pakke varer om natten og køre ud med varer om natten. Men det har vi gjort, fordi det øgede muligheden for at hjælpe flere familier i denne specielle tid. Det har været udfordrende, men det har også skabt stor arbejdsglæde for medarbejderne, at vi har kunne hjælpe så mange som muligt,« siger Anders Holch Povlsen.

Nemlig.com har i mange år haft begrænset konkurrence fra landets største dagligvarekoncerner, men også her har coronakrisen betydet, at konkurrenterne har skruet op for den digitale satsning. Således annoncerede branchens største spiller, Salling Group, i sommer, at koncernen vil investere »flere hundrede millioner kroner« på onlinesalg af dagligvarer.

»Vi har stor ydmyghed og den største respekt for konkurrenter – alt fra Amazon og så videre. Det skal nok blive en kamp, men det er en kamp, vi altid har vidst ville komme. Det er ikke noget, der bekymrer os. Tværtimod giver det os kampgejst,« siger Anders Holch Povlsen.

Han tilføjer, at der skal mere end store muskler til at gøre en god forretning. Det handler også om erfaring og om at have »hjertet på rette sted«.

»En ting er muskler, men drømmer man om dette morgen, middag og aften, og arbejder man for det morgen, middag og aften, og forstår man sig på det godt nok? Det er det, der gør forskellen,« lyder det fra Anders Holch Povlsen.

Nemlig.com årsregnskab (mio. kr.) 2019/2020 2018/2019 2017/2018 2016/2017 2015/2016
Omsætning 2.080,8 1.437,5 1.168,7 797,2 763,8
Driftsresultat (ebitda) 13,4 -41,6 -59,0 -51,9 -58,8
Årets resultat -11,8 -52,1 -58,7 -58,2 -60,7
Egenkapital 23,4 35,2 87,2 61,0 43,1


Spørger man Mogens Bjerre, som er lektor, ph.d. og forsker på CBS inden for detailhandel, har Nemlig.com en god chance for at tage en del af det kæmpestore dagligvaremarked.

»Jeg tror, at Nemlig.com vil stå som den virksomhed, der af natur har en tilgang til service og kunder, som gør, at den rent faktisk godt kan stå distancen. Det kan godt være, det ikke er den største spiller, men den har en plads blandt de forbrugere, som sætter pris på at blive behandlet ordentligt,« siger Mogens Bjerre og understreger, at de andre supermarkedskæder ikke har samme fokus, men der er, mener han, alt andet lige større fokus på omsætning og bundlinje i de fysisk forankrede virksomheder.

»Det har noget at gøre med, at detailhandel i klassisk forstand piner omkostningerne ud, fordi de er presset på marginalerne og presset af nethandel, som æder de interessante procenter, som en dagligvarebutik skal have. En dagligvarebutik er en ekstremt hårdt tunet butik, og den skal ikke udsættes for ret mange rystelser, før den mærker det på bundlinjen,« mener Mogens Bjerre.

Flere forudser, at de ændrede digitale forbrugsvaner holder ved efter coronakrisen. Konsulent og landechef i det internationale konsulentfirma Boston Consulting Group Mai-Britt Poulsen udtalte tidligere på året, at nethandel meget vel kan have fået sit egentlige gennembrud med coronakrisen.

»Butikker har været pressede i forvejen, fordi der er mindre trafik, og mere bliver købt online. Men der har stadigvæk været nogle forbrugervaner og forandringsprocesser, som ikke for alvor har taget fuld fart. Nu sker det. Forbrugerne kommer ikke nødvendigvis tilbage til de gamle mønstre, men forbliver meget mere online. Det er et kæmpe kanalskifte,« sagde Mai-Britt Poulsen.

Det er ikke kun i Danmark, at online dagligvarehandel har fået et gennembrud. Ifølge det amerikanske analysefirma Emarketer er markedet i USA steget med mere end 50 pct. i 2020. Forventningen er, at online dagligvarehandel i 2023 vil udgøre 10 pct. af det samlede dagligvaremarked.

BRANCHENYT
Læs også