Erhverv

Salling Group må sadle om i onlineforretningen

Dagligvarekoncernen lukker onlineprojektet Fillop i discountkæden Netto. I stedet skal der fokuseres på andre dele af digitalt salg med dagligvarer, der er vokset hastigt, siden covid-19 ramte Danmark.

Artiklens øverste billede
Salling Group lancerede i fjor onlinetjenesten Flllop under discountkæden Netto. Nu lukkes den aktivitet igen. Arkivfoto: Rene Schütze

Udviklingen det seneste halve år udløst af coronakrisen får Salling Group til at skrue ned for en onlinetjeneste. Tjenesten blev ellers lanceret for et år siden, og var dagligvarekoncernens bud på en stor satsning i kampen om onlinemarkedet.

Fillop er en abonnementsløsning, som Salling Group gik i luften med for alle kunder ved indgangen til 2020. Fillop tilbyder salg på abonnement af basisvarer som bl.a. toiletpapir, vaskepulver, havregryn og tandpasta. Onlinetjenesten under discountkæden Netto skulle have 50.000 nye kunder det første år ifølge ambitionerne.

Salling Group har dog nu besluttet at lukke Fillop ved udgangen af året. Det sker samtidig med, at koncernen for kort tid siden har lanceret hjemmelevering af dagligvarer gennem Føtex. Der meldes desuden om fortsat stor vækst i løsninger hos både Bilka og Føtex, hvor forbrugere kan bestille varer online og hente dem pakket ved varehuse samt supermarkeder.

»Vi har fuld fart i onlineinvesteringerne, men vælger nu at fokusere på de aktiviteter, som vi kan se størst muligheder i fremadrettet. Salget af dagligvarer digitalt har været i hastig vækst, siden coronakrisen ramte Danmark. Forbrugernes adfærd og dermed markedet er ændret, siden Fillop blev lanceret,« siger Thor Jørgensen.

Han er del af koncernledelsen i Salling Group med ansvar for den samlede onlineforretning.

Netop nu er der ved at blive etableret hjemmelevering med egen distribution, så der samlet ansættes op mod 400 nye medarbejdere inden for kort tid. I første omgang kan forbrugere i Storkøbenhavn bestille varer og få leveret hjem via Føtex.

Senere er planen, at Salling Group vil rulle det ud andre steder i landet. Dermed tager koncernen kampen op på det marked mod bl.a. Nemlig.com og Coop Danmark.

Fillop var tænkt som en abonnementsløsning, hvor forbrugere på forhånd binder sig til at modtage varer løbende. En aktuel undersøgelse fra den internationale betalings- og teknologivirksomhed Adyen viser, at kun 13 pct. af danskerne forventer at benytte endnu flere abonnementsløsninger i fremtiden. Det er dermed den laveste andel i Europa ifølge analysen.

Thor Jørgensen er chef for Salling Groups samlede online-handel og digitalisering. Foto: Casper Dalhoff.

Thor Jørgensen i Salling Group afviser dog, at lukningen af Fillop hænger sammen med en vurdering af, at selve modellen med abonnement i onlinehandlen ikke holder. Koncernen ejer også bl.a. Skagen Food, der netop leverer måltidskasser i abonnement.

»Hos Fillop har vi nok fokus på varegrupper, som er sværere for kunder at planlægge forbrug og dermed indkøb af. Måltidskasser er meget lettere, da det er konkrete måltider. Så vi interesserer os bestemt fortsat for abonnement, hvis det giver mening. Vi har det seneste år fået rigtig god viden samt læring fra Fillop, som vi tager med i vores online-planer,« siger Thor Jørgensen.

Salling Group valgte også i fjor at omstille en del af koncernens onlineforretning. I 2015 blev onlineselskabet Wupti overtaget fra 3C Retail og dets fynske ejer Niels Thorborg. I forbindelse med købet blev der lanceret store planer om, at Wupti skulle være det danske svar på Amazon og dermed agere som markedsplads for især aktører her i landet, som vil sælge varer online.

De tiltag blev dog afblæst i fjor, og i stedet skulle Wupti fokusere på onlinesalg af elektronik og hvidevarer, som onlineselskabet også var kendt for, da Salling Group overtog virksomheden. Siden er der indgået partnerskab med handelshuset Whiteaway, som nu står for salget af hårde hvidevarer på Salling Groups portaler.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.