Erhverv

Mærkeværksteder vinder på minibilerne

Serviceaftaler får stigende betydning i kampen om at fastholde bilkøberne.

Artiklens øverste billede
Kundekontakten er afgørende for bilbranchen, og serviceaftalerne er med til at bevare kontakten.

Minibilerne har ikke skabt bilkøbere, der er mindre loyale over for de såkaldte mærkeforhandlere og mærkeværksteder.

Tværtimod tyder en ny undersøgelse fra Bilbranchen under Dansk Industri på, at minibilerne faktisk er blevet en gevinst for mærkeforhandlerne.

I bil- og værkstedsbranchen har det ellers været en generel opfattelse, at de mange nye og billige minibiler ville betyde, at bilkøberne ville være mindre tilbøjelige til at benytte mærkeforhandlernes værksteder.

Når bilen er billig, er det lettere at sælge en serviceaftale med, og med serviceaftalerne bliver kunderne ved med at komme på værkstedet.

Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen

Det har også været fremført, at de billige minibiler i højere grad ville skabe en køb-og-smid-væk kultur, fordi bilkøberne ikke ville ofre penge på større reparationer.

Men undersøgelsen fra Bilbranchen viser, at mærkeværkstederne har en markedsandel på 73 pct., når det gælder minibiler, der er op til seks år gamle. For biler i mellemklassen og større er markedsandelen på 62 pct.

»De 73 pct. af minibilerne er ikke mindst imponerende, da de 62 pct. af de mellemstore og større biler under seks år også må forventes at være steget de seneste år. Det skyldes, at leasing vinder stærkt frem både som privatleasing og erhvervsleasing. Leasingaftalerne gælder ofte mellemstore og store biler, og sammen med leasingaftalen følger ofte også en serviceaftale,« forklarer Thomas Møller Sørensen, der er direktør i Bilbranchen.

Når bilerne bliver over seks år gamle, tipper balancen i stedet til fordel for de såkaldte frie værksteder. Så har mærkeværkstederne nemlig kun henholdsvis 24 og 33 pct. af markedsandelen for minibiler og større biler.

»Der er stadig ingen tvivl om, at der er forhandlere, der er pressede, fordi minibilerne har fyldt så meget i salget. Forhandlerne har stort set ingen fortjeneste på de mindste biler, og omsætningen i det såkaldte eftermarked er mindre. Blandt andet fordi ekstraudstyr typisk er noget, kunderne kun køber til de større biler,« siger Thomas Møller Sørensen.

Alligevel mener han, at mærkeforhandlerne vinder på de mange minibiler, der er blevet solgt de seneste år.

»Det skyldes, at kundekontakten vil være helt afgørende for bilbranchen. De mange serviceaftaler, der sælges sammen med minibilerne, er med til at bevare den kontakt. Når bilen er billig, er det lettere at sælge en serviceaftale med, og med serviceaftalerne bliver kunderne ved med at komme på værkstedet,« tilføjer Thomas Møller Sørensen.

Serviceaftaler dækker både aftaler for vedligeholdelsen af bilen og de udvidede garantiordninger, som nogle bilmærker tilbyder, understreger han.

Derfor vil det også være lettere for mærkeforhandleren at bevare kunden, den dag der måske er behov for en større bil, fordi familien er vokset.

Og kundekontakten vil efter hans vurdering få endnu større betydning fremover.

»Vi kan se frem til, at internethandel og digital selvbetjening vil fylde mere og mere, og derfor vil der være kamp om relationerne til kunderne. Det vil også gælde bilbranchen. Derfor bliver det mere vigtigt, hvem der møder kunderne, og hvem der har adgang til data om kunderne,« siger Thomas Møller Sørensen.

»De dygtigste forhandlere vil forstå at dyrke kunderelationerne for at bevare kunderne også som fremtidige bilkøbere,« tilføjer Thomas Møller Sørensen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.