Erhverv

Tesla endte i grøften på autopilot

Elbilproducenten forsvarer dog systemet med, at det vil redde liv, når det bruges rigtigt.

Artiklens øverste billede
Foto: Tomasz Majewski Photography/ Polfoto

Først en dødsulykke med en Tesla Model S, så en rulletur i en Model X og nu en tur i grøften med endnu en Model X.

Den amerikanske elbilproducent Tesla er udfordret på grund af sit autopilotsystem, der har været indblandet i flere ulykker.

Men alligevel holder Tesla fast i systemet med henvisning til, at de selvkørende biler vil være med til at forbedre sikkerheden på vejene og dermed redde liv.

CNN fortæller, at det seneste uheld med en Tesla Model X skete på en smal og snoet vej i Montana, USA, hvor bilen med autopilotsystemet aktiveret pludselig kørte i grøften. Hverken føreren eller en passager i bilen kom noget til, men bilen fik skader på fronten og tabte højre forhjul ved ulykken, der skete med 90-100 km/t.

Føreren understreger over for CNN, at han er klar til at købe en Tesla igen, men at han gerne vil have et møde med bilproducenten, så man i fællesskab kan klarlægge årsagen til ulykken.

Føreren har forklaret, at autopiloten var slået til, og at han ikke havde hænderne på rattet, da bilen kørte i grøften. Han afviser at have fået nogen advarsel fra bilens elektronik.

Også Tesla bekræfter, at bilens autopilot var aktiveret, men bilproducenten peger samtidig på, at data viser, at føreren i mere end to minutter ikke havde haft hænderne på rattet. Derfor afgav bilen en advarsel, som føreren ifølge Tesla ikke reagerede på.

Samtidig understreger Tesla, at føreren med de pågældende vejforhold burde have været mere opmærksom. Autopilotsystemet passer bedre til motorvejskørsel og langsom kørsel, påpeger bilproducenten.

Ulykkerne har rejst debat om sikkerheden i de selvkørende biler, og kritikere har antydet, at netop brugen af ordet autopilot er det mest farlige ved systemet. Bilejerne tror, at bilen nærmest i alle situationer håndterer kørslen selv.

Tesla understreger derimod, at førerne altid skal være klar til at gribe ind og i øvrigt bør holde hænderne på rattet.

Uheldene til trods har Tesla-chefen, Elon Musk, dog over for The Wall Street Journal slået fast, at autopilotsystemet er kommet for at blive, selv om mange bilejere »ikke forstår systemet og hvordan man aktiverer det.«

»Men vi ved, at systemet - når det bruges rigtigt, vil redde liv,« siger Elon Musk til The Wall Street Journal.

Finans Briefing giver dig hver dag alle de mest interessante nyheder, eksklusivt udvalgt af vore redaktører og leveret til din indbakke. Tilmeld dig her og styrk overblikket.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.