Erhverv

Helikoptermillionær under angreb af fagforbund

Den danske helikoptermillionær Susanne Hessellund er kommet i ny modvind. Ansatte forsvarer hende.

Susanne Hessellund står bag helikopterfirmaet Bel Air, der har gjort hende til en af landets rigeste kvinder. Foto: Sebastian Buur Gunvald. Foto: Sebastian Buur Gunvald

Fyringen af to piloter i helikopterselskabet Bel Air, der er ejet af erhvervskvinden Susanne Hessellund, har fået fire fagforbund op i det røde felt.

De to piloter blev i marts fyret, angiveligt fordi de krævede en kollektiv overenskomst. I en støtteerklæring til piloterne opfordrer de fire fagforbund i Esbjerg nu Bel Air og dets ejer Susanne Hessellund til at lave en fælles overenskomst med sine piloter.

Det skriver Jydske Vestkysten.

Samtidig beskylder de fire fagforbund, der organiserer op mod 600 ansatte i Nordsøen, ledelsen i Bel Air for at have skabt en frygtkultur blandt piloterne.

»Den slags metoder, som ledelsen i Bel Air benytter sig af, hører ikke til på det danske arbejdsmarked. Bel Air forsøger at skræmme piloterne fra at organisere sig og fra at flyve under kollektive vilkår,« lyder det i udtalelsen fra 3F Esbjerg Transport, der er blandt de fire fagforbund, som kritiserer Bel Air.

De tre øvrige fagforbund er Metal Vest, Dansk El-forbund og 3F Esbjerg.

Ifølge Jydske Vestkysten blev de to piloter fyret hos Bel Air, få timer efter at de i et møde i pilotforeningen havde argumenteret for at tage kontakt til FPU (Flyvebranchen Personale Union), så firmaets piloter kunne få en fælles overenskomst.

Bel Air, der flyver med helikoptere for bl.a. Maersk Oil, Vestas og Siemens, afviser enhver sammenhæng mellem fyringerne og piloternes anmodning om en overenskomst. Selskabet siger, at fyringerne skyldes nedgang i aktiviteter og tabet af en lukrativ kontrakt.

I slutningen af marts mistede Bel Air mistet en stor kontrakt med flyvninger for selskaberne Dong og Hess til og fra Nordsøen.

Bel Airs bestyrelsesformand, Jan Godballe Børjesson, siger til Jydske Vestkysten, at han på ingen måde kan genkende billedet af en frygtkultur i Bel Air. Flere af de ansatte i Bel Air forsvarer ligeledes ledelsen og ejer Susanne Hessellund, skriver avisen.

Bel Air blev stiftet i 1994 af Susanne Hessellund og er de senere år blevet fremhævet som en af de store vækstsucceser herhjemme. Virksomhedens skyhøje vækst har gjort Susanne Hessellund til milliardær - men en række møgsager har også sat sine spor.

I april 2015 fik Bel Air en påtale fra Trafikstyrelsen samt begrænset flyvetilladelse i en periode, fordi der var problemer med træning af piloter, og fordi Bel Air ikke overholdt regler om hviletid, fløj med for lidt brændstof og uden godkendelse under isforhold.

Samtidig har de lave oliepriser fået overskuddet i virksomheden til at styrtdykke, fordi mange af selskabets kunder må drosle ned for sine aktiviteter.

BRANCHENYT
Læs også