Serier

Genopbygningen er digital – og den er allerede i gang

Digitaliseringen af vores samfund er accelereret de seneste seks uger. Hvis vi hurtigere skal genopbygge velstand, velfærd og vækst, så bliver den erfaring, vi gør os nu, en helt afgørende løftestang.

Corona rammer verden

Dansk erhvervsliv er under massivt pres som følge af coronakrisen. Dog ser det ud til, at inddæmningsstrategien har virket, og at vores samfund åbner så småt igen til glæde for særligt de mindre erhvervsdrivende. De store danske virksomheder kigger stadig med længsel på positivt nyt fra den store verden og deres eksportmarkeder.

Nød lærer nøgen kvinde at spinde, og coronakrisen lærer os at arbejde på nye måder og finde alternative veje til at drive forretning. Men når den nye hverdag indfinder sig, vil det ikke kun være nød og sundhedsfaglige restriktioner, der får os til at handle anderledes – vi skal alle gentænke vores vanlige mønstre og vores forretningsmodeller.

Mange har oplevet en digital åbenbaring den seneste måneds tid. Hjemmearbejde er det åbenlyse eksempel på noget, vi vil se meget mere af i fremtiden. Det har medført et digitalt kompetenceløft af store dele af befolkningen og arbejdsstyrken – og givet en øget fortrolighed med teknologien. Børn er blevet undervist, vi har været til lægen, har drevet vores forretninger, afholdt bestyrelsesmøder, fredagsbarer og påskefrokoster med familien – sammen – med en skærm imellem os.

Flere it-chefer deler deres erfaringer med Computerworld, hvor CIO i Alm. Brand, Kristian Hjort-Madsen, eksempelvis siger om medarbejderne: »Nogle mener faktisk, at de er mere effektive nu end før.«

Muligheden for effektivt at kunne arbejde hjemmefra skaber ikke bare en stor fleksibilitet for den enkelte medarbejder, men har også store gevinster for samfundet og miljøet, hvis færre transporterer sig til arbejde dagligt og undlader at rejser langt for selv korte møder, som vi tidligere gjorde.

Det er ikke kun måden, vi arbejder og mødes på, der er blevet udfordret. Mange virksomheder har oplevet, at hele deres værdikæde er i opbrud med produktion, afsætningskanaler og markeder, der helt eller delvis er lukket ned. Også her har digitalisering været en løftestang.

Som eksempel beretter Ikea, at de har fremrykket deres digitaliseringsplaner med måneder og år, for at sikre deres forretning trods lukkede varehuse. Ligesom vi oplever, at rådgivning, bankforretning, og selv fysisk træning er blevet en digital service, og detailhandlen sælger online som aldrig før. Postnord leverer 60.000 flere pakker hver dag, end de plejer på denne tid af året, hvilket svarer til en stigning på 40 procent.

Det har sat tankerne i gang hos flere af de beslutningstagere, jeg taler med i dansk erhvervsliv, hvor værdikæder og forretningsmodeller gentænkes, og flere spår, at vi i fremtiden kommer til at se færre fysiske butikker og bankfilialer, mens produktionsvirksomheder gentænker globale afhængigheder i deres værdikæde.

Den digitale modenhed er stor i Danmark. Det har været en stor fordel i vores omstilling til en ny virkelighed, på den korte bane. Men lande og virksomheder omkring os har for alvor fået sat skub i digitaliseringen, så det er nu vi skal sætte ind for at fastholde den digitale førerposition.

Dels gennem øgede investeringer i offentlig digitalisering, der kan frigive ressourcer på tværs af hele den offentlige sektor og sikre både øget velfærd. Dels gennem nye digitale forretningsmodeller og services i erhvervslivet – det kræver selvfølgelig både økonomisk og ledelsesmæssigt råderum og mod!

Kreativiteten blomstrer i Danmark og finder nye veje, som vand finder sprækker. Det er mit håb, at vi holder fast i de ny vaner og tager entreprenørskabet med os. For det vi lærer i denne tid, bliver afgørende for vores vej tilbage mod vækst, velstand og velfærd i verdensklasse.

BRANCHENYT
Læs også