Serier

Nyhed: Brugte biler går som varmt brød. Nyhed: I 2022 bliver det »endnu dyrere at være dansker« ifølge økonomer. Nyhed: Mange råvarer er på vej ind i en supercyklus. Analyse: Forbrugervagthund kan komme kunderne til undsætning - måske er negative renter ulovlige.

Covid-19 kan vise vej til et mindre stressramt Danmark

Hver ottende danske oplever symptomer på alvorlig stress hver eneste dag. Løsningen på en af tidens helt store folkesygdomme kan være en fremtid med større fokus på sundhed og hjemmearbejde.

Corona rammer verden

Umiddelbart inden nedlukningen af Danmark landede resultaterne af en spørgeskemaundersøgelse i min indbakke. Analyseinstituttet OnePoll havde på vegne af Citrix stillet danske kontoransatte en række spørgsmål om deres arbejdsliv med udgangspunkt i muligheden for at skifte den klassiske fem-dages arbejdsuge ud med en på fire.

Resultaterne var nedslående i den forstand, at over en tredjedel svarede, at de følte sig tættere på en seks-dages arbejdsuge end på en fire-dages. Derudover svarede 84 procent, at de personligt fandt scenariet med fire ugentlige arbejdsdage urealistisk.

Dengang tænkte jeg, at der var tale om triste tilstande på arbejdsmarkedet, og at mange af de adspurgte potentielt kiggede ind i stressdiagnoser. Ifølge WHO er stress faktisk en af de væsentligste kilder til sygdom i dag. 430.000 danskere symptomer oplever hver dag symptomer på alvorlig stress, viser tilgængeligt statistisk materiale på området. Det svarer til cirka 12 procent af befolkningen eller hver ottende af os.

Det er voldsomme tal, der i sig selv fortæller en historie om et samfund, hvor noget simpelthen er skruet forkert sammen. Læg dertil, at vi i dag mere end nogensinde kender betydningen af at være fysisk og psykisk ovenpå. Sådan at forstå, at covid-19 rammer hårdest for personer i en vis alder og med allerede eksisterende sygdomme. Med andre ord; i de kommende år vil det efter al sandsynlighed blive vigtigere for både medarbejdere og virksomheder at forebygge stress.

For nylig dukkede undersøgelsen igen op i min hukommelse. Og ganske paradoksalt skete det med et smil på læben. Den gode nyhed er nemlig, at jeg ser en mulig løsning ligge gemt i covid-19. Eller rettere i den måde som arbejdslivet har forandret sig som følge af nedlukning og hjemmearbejde.

Mit klare indtryk er, at stort set ingen ønsker sig tilbage til tiden inden corona, hvor det var obligatorisk for medarbejderne at stemple ind på arbejdspladsen hver dag. Simpelthen fordi en vekslen mellem hjemmearbejde og tid på kontoret skaber markant større arbejdsglæde, uden at det vel at mærke går ud over produktiviteten.

På nuværende tidspunkt ved vi ikke, hvordan fremtiden kommer til at se ud på arbejdspladserne rundt omkring i Danmark. Men krisen har vist os, at en fleksibel tilgang til det meste arbejde er mulig og måske endda den nye normal. Altså at medarbejderne i perioder sagtens kan arbejde hjemmefra, uden at det skaber nævneværdige problemer for virksomheden.

Personligt tror jeg, at vi kommer til at ændre på definitionen af arbejde, så det ikke nødvendigvis handler om at befinde sig på et bestemt sted. Jeg forestiller mig ikke, at fremtiden er lig med 100 procent hjemmearbejde, men jeg finder det meget sandsynligt, at de, der ønsker det, kan få mere tid med familien via fleksibelt arbejde.

Det fantastiske er, at den fleksible arbejdsplads i forvejen bærer en lang række fordele med sig. Når vi bruger mindre tid på kontoret, pendler vi mindre, hvilket er positivt for miljøet. Derudover får vi i langt højere grad mulighed for at indrette vores arbejdsliv på en måde, der gør os gladere, fordi det frigiver tid, der kan bruges sammen med familien. Det gør samtidig vores børn gladere, fordi de får tid og opmærksomhed foræret.

Kan den fleksible arbejdsplads ligeledes nedbringe antallet af stressramte, har vi for alvor sat gang i en positiv spiral, der kan gøre meget godt for samfundet. Ydermere må vi formode, at den større fokus på sygdom og hygiejne vil resultere i færre sygedage og endnu større velbefindende. Det kan alt sammen være med til at skabe et arbejdsmiljø, som for blot få måneder siden var et urealistisk ønskescenario.

Læs også
Top job