Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Den klassiske ledertype taber til antihelten

I 2023 og de kommende år kommer vi til at se et endeligt farvel til den klassiske ledertype. Ind på scenen træder en ny type leder, som vi kan kalde for ”antihelten”. Hvis du selv vil udvikle dit lederskab i samme retning, kan du fokusere på fire vigtige ingredienser.

Louise Orbesen

Påstand. I 2023 og de kommende år kommer vi til at se et endeligt farvel til den klassiske ledertype. Lederen, som står øverst i organisationsdiagrammet. Den ultimative beslutningstager. Den analytisk skarpe og handlekraftige type, der står stærkt i modvind og tager medarbejderne under sine vinger.

Ind på scenen træder en ny type leder, som vi kan kalde for ”antihelten”. Den type leder vil også blive kaldt vis eller klog. Og ”klog” bygger som bekendt ovenpå ”intelligent”. Det er ikke længere nok at være skarp, dygtig og kompetent. Antihelten er helt sikkert alt det, men mærker også en længsel efter mere. Hun er en ledertype, som ved noget om, hvad det vil sige at være menneske og som leder med afsæt i den forståelse. 

Mennesker trives langt bedre sammen med antihelten, der formår at skabe en langt større grad af fælles formål, psykologisk tryghed, læring og begejstring.

Louise Orbesen

Forandringen er i fuld gang, og den sker hurtigere nogle steder end andre. Virksomheder, der rimer på opstart, impact, teknologi og viden er formentlig længere end store og traditionelle industrivirksomheder. Sådan skal det også være. 

Argumenter. Der er gode grunde til, at antihelten tager over. Det skaber med to slidte floskler ganske enkelt højere produktivitet og gladere medarbejdere. 

Kompleksiteten stiger hele tiden. Kriser – krig, pandemier og inflation, omstilling til bæredygtige produktionsformer og øget digitalisering. Antihelten øger beslutnings- og handlekraften i organisationen ved at sætte det gamle hierarki ud af spil for i stedet at installere det, der skal til for at beslutninger kan tages intelligent af alle medarbejdere på det sted og det tidspunkt, hvor de er nødvendige. 

Mennesker trives langt bedre sammen med antihelten, der formår at skabe en langt større grad af fælles formål, psykologisk tryghed, læring og begejstring. Hun er på mange måder svaret på de frustrationer, som medarbejdere oplever på de klassiske arbejdspladser i dag. 

Et eksempel på den nye type leder er Anna Søndergaard, som er medstifter af The Footprint Firm. Hun er også klummeskribent her på Finans og har flere gange skrevet om sin egen ledelsesstil: ”Jeg har forliget mig med, at jeg ikke kan finde ud af at lede med distance eller tage en super-woman facade på, som jeg kan gemme mig bag.”

I stedet siger hun, at ”Det handler om tillid, - om at læne sig ud i det til tider uvisse og turde stole på andre mennesker. Om at skabe samme tillid og tryghed for andre, så de også tør læne sig ud. Det handler om glæden ved at dele og være gavmild med sig selv. Om at tilsidesætte egne behov for noget større. Om at finde glæde i at andre lykkes. Og det handler i højeste grad også om sårbarhed; at turde stå ved mig selv og finde modet til at stå ved mine egne utilstrækkeligheder, fejl og imperfektioner.”

Fire skridt til fremtidens ledelsesstil: Hvis du selv vil udvikle dit lederskab i samme retning, kan du fokusere på fire vigtige ingredienser.

  1. Øv dig på at være oprigtigt ydmyg. Hvis dine medarbejdere skal føle sig godt tilpas og have tillid til dig, skal du give dem grund til det. Antihelten personificerer ydmyghed, autenticitet og åbenhed. Det er med til at skabe psykologisk tryghed, og det skal der til for at medarbejdere kan få plads til at føle sig som mennesker, der tør tale frit, lave fejl og til tider også være uenig med lederen.
  2. Byg tillid. Antihelten investerer tid i at etablere tillid i systemet. Forståelse af hvad det vil sige at være menneske og personlig udvikling, er ikke længere noget, der sker på kurser og hos coaches. Det sker hver dag i organisationen. Helt konkret ved at bruge tid på at tjekke ind, identificere og løse konflikter og skabe fælles forståelse for, hvem det enkelte menneske er og hvilke relationer, der er til stede it teamet.
  3. Stop aldrig med at være nysgerrig og videbegærlig. Antihelte skaber lærende organisationer, der konstant er nysgerrige. Den type ledere er mere optaget af at forstå, og har grundlæggende en idé om, at det er i summen af mange perspektiver, at svaret på det komplekse ligger. De dyrker derfor mangfoldighed, fordi det homogene leder til blinde vinkler, ubevidst bias og fastlåsthed
  4. Kend virksomhedens fælles formål. De virksomheder, der har brugt tid på at bygge og manifestere fælles formål og værdier – gravet dybt i virksomhedens fundament – er dem, der står stærkt, når der kommer udfordringer og modstand.

Danmark har verdens laveste distance mellem top og bund i virksomhederne, og antihelten er derfor ikke langt væk for langt de fleste af os. 

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.