Privatøkonomi

Spar penge ved at køre i egen bil for firmaet

En mindre bil med mindre udstyr kan forbedre kørselsregnskabet.

Artiklens øverste billede
Firmabil eller privatbil? Det afhænger i høj grad af bilen og dens udstyr samt fordelingen af privat kørsel og kørsel for firmaet.

Drop firmabilen og få i stedet skattefri kørselsgodtgørelse for at køre i din egen bil for firmaet.

Det vil ofte være en bedre forretning for både medarbejder og firma. Det viser en analyse, som er gennemført af bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk.

Paradoksalt nok kan man sige, at det ofte kan betale sig at have en firmabil, hvis man kører mange kilometer privat.

Allan Skytte Christensen, forbrugerøkonom i FDM

Beregningerne tager udgangspunkt i, at medarbejderen kører 20.000 kilometer for firmaet om året og 10.000 kilometer privat. Bilen købes fra ny og sælges efter tre år. Det gælder, uanset om bilen købes af medarbejderen eller af firmaet.

I beregningerne er der set bort fra leasing, og der er også regnet med listepriserne på bilerne. De rabatter, som den enkelte bilkøber eller firmaet kan opnå, er derfor holdt ude af beregningerne.

Her Bilpriser.dk's beregninger for 40 biler:

»Beregningerne er lavet for at give forbrugerne et fingerpeg om, hvilke overvejelser de bør gøre sig, hvis de får tilbudt en firmabil. Her er konklusionerne, at det vil være mest fordelagtig at eje bilen, hvis medarbejderen kan nøjes med en lidt mindre bil med mindre udstyr, end det man måske typisk forbinder med firmabiler,« siger Niels Grøftehauge, der er chefkonsulent for Bilpriser.dk.

»Hvis man omvendt vil have en større bil med masser af udstyr, tipper regnestykket over til fordel for firmabilen. Og så vil der i dag typisk være tale om en af de mange former for leasing,« forklarer Niels Grøftehauge.

Bilpriser.dk har regnet på udgifterne for 40 potentielle firmabiler i forskellige prisklasser fra 166.000 til 678.000 kr. Den billigste er en Renault Clio Sport Tourer, mens den dyreste er en BMW 420D Gran Coupé.

For 3 af 4 af bilerne kan det bedste betale sig for medarbejderen at køre i egen bil frem for at få bilen stillet til rådighed som firmabil.

Hvis medarbejderen eksempelvis køber en Volvo V40 D2, vil han eller hun spare 1.739 kr. om måneden i forhold til at få bilen som firmabil.

Den største besparelse blandt de 40 biler kan medarbejderen opnå ved at købe en VW Polo 1.4 TDI BMT BlueMotion. Så vil besparelsen være på 2.921 kr. om måneden.

Omvendt forholder det sig med den dyreste af de 40 biler. Hvis medarbejderen køber en BMW 420d Gran Coupé, vil det være 1.838 kr. dyrere om måneden at eje bilen end at have den som firmabil.

Bilpriserne er indhentet sidst på sommeren og først på efteråret. Derfor er de nye udgaver af typiske firmabiler som Ford Mondeo og Volkswagen Passat ikke med. Priserne på de to modeller var ikke kendt på det tidspunkt.

Siden er priserne på benzin og diesel faldet, hvilket gør det billigere at køre i bilerne.

Bilistorganisationen FDM tilbyder også bilisterne hjælp til overvejelserne om firmabil eller ej. FDM har lavet en firmabilindikator, hvor bilister kan indtaste en række oplysninger, der kan give et fingerpeg om retningen.

»Vi har bevidst ikke kaldt det en beregner, men en indikator, fordi der nærmest er et uendeligt antal variabler, som kan spille ind i regnestykket. Det afhænger af bilen og dens udstyr, om fordelingen af privatkørsel og kørsel for firmaet og om bilistens personlige skatteforhold,« forklarer Allan Skytte Christensen, der er forbrugerøkonom hos FDM.

Han mener, at indikatoren vil give et mere præcist billede end beregningerne fra Bilpriser.dk.

»Beregningerne fra Bilpriser.dk er lavet med en fast fordeling mellem kørsel for firmaet og privatkørsel, men beregningerne kan give et helt andet resultat, hvis man ændrer på den fordeling. Derfor kan det være en god idé at få en revisor til at lave regnestykket,« siger Allan Skytte Christensen.

Et par tommelfingerregler er det dog muligt at opstille.

»Paradoksalt nok kan man sige, at det ofte kan betale sig at have en firmabil, hvis man kører mange kilometer privat. Det hænger sammen med, at man beskattes af bilens værdi og ikke af brugen af den. Da man beskattes af mindst 160.000 kr., er det heller ikke relevant med en firmabil til under den pris.

Kører man omvendt mange kilometer for firmaet og får skattefri kørselsgodtgørelse, kan det som regel bedst betale sig at køre i egen bil,« siger Allan Skytte Christensen.

»Jeg plejer at sige, at hvis man gerne vil have en pænt udstyret familiebil, skal man nok overveje en firmabil. Det skyldes også, at virksomheder og leasingselskaber kan købe bilerne til nogle helt andre - lavere - priser end privatbilisterne. Det kan man jo se af forskellen på den såkaldte listepris og det beskatningsmæssige grundlag for en firmabil. Der er mindst 50.000 kr. i forskel ,og typisk meget mere jo dyrere bilen bliver,« tilføjer Allan Skytte Christensen.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.